wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

Nowa droga na szczyt

W ostatnich latach wzrosły oczekiwania firm w stosunku do członków ścisłego kierownictwa. Osoby obejmujące najwyższe funkcje kierownicze, by sprostać nowym realiom biznesowym, muszą dysponować nieco innymi umiejętnościami. Jakie to zdolności? I czy zmienią się jeszcze w przyszłości?

By odpowiedzieć na te pytania, autorzy artykułu przeanalizowali profile stanowisk opracowane przez firmę Heidrick & Struggles i przeprowadzili liczne rozmowy z menedżerami piastującymi tego rodzaju stanowiska. Odkryli jeden powtarzający się trend w tej grupie pracowników. Wiedza techniczna i specjalistyczna odnosząca się do konkretnego pionu funkcyjnego znaczy dziś mniej niż ogólna wiedza o biznesie i miękkie umiejętności przywódcze. Menedżerowie wyższego szczebla mają obecnie więcej wspólnego ze sobą nawzajem niż z pracownikami podległych im pionów funkcyjnych. Aby odnieść sukces na szczycie firmowej hierarchii, trzeba być dobrym rozmówcą, umieć współpracować i myśleć strategicznie. Potrzebne jest także globalne nastawienie, gdyż od poszczególnych menedżerów oczekuje się, że będą prawdziwymi doradcami prezesa i wezmą aktywny udział przy podejmowaniu najważniejszych decyzji biznesowych.

Autorzy artykułu przyglądają się ewolucji wymagań wobec kluczowych osób w firmie, koncentrując się na siedmiu stanowiskach. Są to: dyrektor ds. informatycznych (CIO), dyrektor marketingu i sprzedaży, dyrektor finansowy (CFO), radca prawny (general counsel), dyrektor ds. zarządzania łańcuchem dostaw (SCMO), dyrektor personalny i prezes. Przedstawiają też zbiór wskazówek, które mogą pomóc ambitnym menedżerom planować kolejne kroki zawodowe w drodze na sam szczyt.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN ARTYKUŁ? KUP DOSTĘP DO PEŁNEJ TREŚCI

Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie