wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa

Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa

System kapitalistyczny znalazł się w potrzasku. W ostatnich kilku latach biznes poddano krytyce jako główne źródło problemów społecznych, ekologicznych i gospodarczych. Uważa się, że firmy prosperują kosztem społeczności. Zaufanie do biznesu osiągnęło historyczne dno, co powoduje, że rządy prowadzą politykę pogarszającą konkurencyjność i podkopującą rozwój gospodarczy. Biznes wpadł w błędne koło.

Znaczna część problemu leży w samych firmach, które wpadły w pułapkę przestarzałego,
wąskiego podejścia do tworzenia wartości. Firmy bowiem, skoncentrowane na optymalizacji krótkofalowych wyników finansowych, przeoczają największe, niezaspokojone potrzeby rynku oraz czynniki mające szeroko pojęty wpływ na długofalowy sukces. Czemu firmy miałyby
ignorować dobrostan swoich klientów, wyczerpywanie się surowców, które mają podstawowe znaczenie dla ich działalności, rentowność dostawców oraz gospodarcze trudności w społecznościach, w których produkują i sprzedają?

Nie musi tak być - twierdzą Michael Porter z Harvard Business School oraz Mark Kramer, dyrektor zarządzający firmy FSG, zajmującej się doradztwem w zakresie wpływu społecznego. Firmy mogą sprawić, że biznes i społeczeństwo znów będą blisko siebie, jeśli tylko przedefiniują swój cel, którym powinno być tworzenie „wspólnej wartości" - generowanie wartości ekonomicznej w sposób, który także przynosi wartość dla społeczeństwa dzięki zajęciu się jego bolączkami. Podejście oparte na wspólnej wartości przywraca więź między sukcesem firmy a postępem społecznym. Firmy mogą zrobić to na trzy różne sposoby: wymyślając od nowa produkty i rynki, definiując od nowa wydajność w łańcuchu wartości oraz tworząc klastry branżowe.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN ARTYKUŁ? KUP DOSTĘP DO PEŁNEJ TREŚCI

Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie