wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
2010: Co szóste zakupy w internecie

2010: Co szóste zakupy w internecie

Za dwa lata niemal co szósty produkt na świecie będzie kupowany za pośrednictwem internetu, a w roku 2015 co czwarta transakcja będzie realizowana przez sieć - wynika z raportu Obserwator Celetelem 2008. Jednak Polsce jeszcze daleko do ścisłej czołówki państw, których obywatele decydują się kupować przez internet.

Od dwóch lat obroty w handlu elektronicznym na europejskich rynkach odnotowują dwucyfrowy wzrost - w drugiej połowie 2006 roku 78 proc. zachodnioeuropejskich internautów dokonało zakupów w sieci. W tym samym czasie tylko w Wielkiej Brytanii na transakcje on-line zdecydowało się 89 proc. brytyjskich użytkowników Internetu.

Metodologia
Badania przeprowadzono we wrześniu 2007 roku na grupie 10 tys. Europejczyków. Każdym kraju próba liczyła co najmniej 500 osób. W badaniu wzięto pod uwagę mieszkańców Niemiec, Belgii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Polski, Węgier, Czech, Słowacji, Rosji i Serbii.

Największymi graczami na rynku są: Brytyjczycy, Niemcy, Francuzi i Belgowie, którzy obecnie generują 70 proc. europejskiego obrotu ze sprzedaży internetowej. W Wielkiej Brytanii - kraju o największym odsetku podłączeń gospodarstw domowych do sieci - więcej czasu spędza się surfując w internecie niż oglądając telewizję.

W 2007 roku brytyjski rynek e-handlu zanotował obroty na poziomie 21,6 miliardów euro. Ciekawe, że Niemcy, posiadający dwa i pół raza więcej gospodarstw domowych podłączonych do Internetu niż Wielka Brytania wygenerowały obroty na poziomie 10 miliardów euro.


Źrodło: Obserwator Cetelem

Dostęp do internetu nie oznacza jednak natychmiastowego wzrostu sprzedaży w sieci. Nowi internauci potrzebują czasu, zanim zdecydują się na pierwszą transakcję on-line i staną się e-buyers (angielski termin określający osoby, które choć raz w życiu dokonały zakupu przez internet). Średni odsetek e-kupujących w Europie jest dość wysoki i wynosi 28 proc.

Raport Obserwator Cetelem pokazuje także, że sposób sposób płatności za produkty kupione w sieci, który w dużej mierze zależy od ogólnie przyjętych w danym kraju zwyczajów obowiązujących przy rozliczeniach w handlu tradycyjnym.

Francuzi, Belgowie, Włosi, Serbowie wolą płacić kartą kredytową, Hiszpanie i Brytyjczycy - preferują kredyt on-line. Niemcy - wolą płacić gotówką przy odbiorze produktu (to ich mocno zakorzeniony zwyczaj konsumpcyjny), a pozostali Europejczycy korzystają z tej formy płatności z powodów bezpieczeństwa.

Źrodło: Obserwator Cetelem

Raport pokazuje też ilu eurokonsumentów jest wstanie podjąć decyzję o jednorazowym przeznaczeniu na e-zakupy 1 tys. euro.

Źrodło: Obserwator Cetelem

Prognoza Obserwatora Cetelem 2008 dotycząca rozwoju zakupów przez Internet zakłada, że w 2010 roku ten kanał sprzedaży osiągnie 15 proc. udziału w rynku, a w 2015 roku - obroty z e-handlu osiągną 25 proc. udziału w całym rynku dystrybucji i sprzedaży.

ZOBACZ TAKŻE:

Raport: Co Polacy kupują w internecie

internet, handel, e-handel, zakupy, e-zakupy, sklep, sklep internetowy, obserwator, cetelem
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie