Na skróty
Money.plManagerLifestyle Grupy dyskusyjne pl.misc.samochody obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

Bucz <a...@aaa.pl> / 2011-01-04 14:15:00
czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z
opisem - "obrocona panewka"

co to technicznie oznacza?
jak dochodzi do czegos takiego?
jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie?

czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba
wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz
umiejetnosci)


--
Bucz
"Walk softly and carry a big gun"
 
Czytaj także na forum

Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

BartekK <s...@NOSPAMdrut.org> / 2011-01-04 15:57:08
W dniu 2011-01-04 14:15, Bucz pisze:
> czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z
> opisem - "obrocona panewka"
Opis to jedno, a realia to drugie... typu sprzedawane komórki "całkiem
dobra tylko się nie włącza, ale to pewnie bateria a ja nie mam ładowarki" ;)

> co to technicznie oznacza?
> jak dochodzi do czegos takiego?
Panewki są montowane "parą" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich ma
"zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę:
http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.jpg ich prawy górny
róg) na którym ten pasek blachy się trzyma w swoim dołku, by się nie
obrócił.
W większości zastosowań w panewce są otworki (jeden, dwa, więcej)
którymi pod ciśnieniem w przestrzeń między panewką a resztą jest
tłoczony olej. Jeśli panewka się obróci - to otworki w niej nie będą
pasować w otwory którymi pod nią doprowadzany jest olej, więc nie będzie
smarowania...
Jak panewki mają tak wielkie luzy, że luz przekracza wysokość tego
ząbka, to potrafią się przesunąć. Przeważnie doprowadza do tego brak
smarowania (lub smarowanie czymś co kiedyś było olejem), bo powoduje 1)
szlifowanie panewki zamiast slizgania się (i powiększanie luzu) 2)
ogromne przegrzewanie powierzchni panewek (na tamtej fotce widać
przegraną powierzchnię) powodujące ich odkształcanie, które również może
powodować wyskoczenie z dołka... 3) ogromny luz, to wypływanie oleju
bokiem zamiast smarowania całej powierzchni.. Czyli zjawisko samo się
powiększa.

> jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie?
Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki,
nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, więc
i cylindry mogą być do wyrzucenia)

> czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba
> wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz
> umiejetnosci)
Na kanale obejrzeć to możesz, wystarczy ściągnąć miskę.
Na 99% to się nie opłaca w ogóle inaczej niż wymiana całego silnika.
Skoro obróciły mu się panewki, to albo był w stanie agonalnym i
wyremontowany przez kowala (który źle to złożył), albo był w tak
agonalnym stanie że się rozpadł, i wymiana samych panewek to jak świeże
skarpetki dla nieświeżego trupa...


--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
 

Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

"J.F." <j...@poczta.onet.pl> / 2011-01-04 16:13:46
Użytkownik "Bucz" napisał w
> czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody
> uszkodzone z opisem - "obrocona panewka"
> co to technicznie oznacza?
> jak dochodzi do czegos takiego?

Tak jak to na zdjeciu Bartka widac - panewka to taki pierscien z
dwoch polowek, ma wystep zeby sie w korpuscie czy korbowodzie nie
obracala.

Przy czym trzeba by wiedziec ile wczesniej i pozniej przejechalo
auto - skoro do tego doszlo to luz byl spory, wielka szansa ze wal
juz jest zuzyty, trzeba bedzie wal szlifowac, moze korpus i
korbowody, nadwymiarowa panewke szukac itp.

> czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy
> trzeba wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne
> narzedzia oraz umiejetnosci)

Zalezy od auta - najwygodniej wyjac silnik i dalej sprawdzac,
naprawiac, albo nowy silnik wstawiac..
Ale jesli wystarczy tylko panewki wymienic - powinno sie dac od
spodu, o ile masz wygodny kanal.

W sumie - kot w worku. Licz sie z zakupem drugiego silnika.

J.


 

Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

"Kuba \(aka cita\)" <y...@wp.pl> / 2011-01-04 16:17:09

Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości
news:ifvdfc$os5$1@news.onet.pl...
> Ale jesli wystarczy tylko panewki wymienic - powinno sie dac od spodu, o
> ile masz wygodny kanal.
>

bardzo marne szanse, zeby wystarczyło wynmienić panweki.

ps. no chyba, ze auto ma przejechać kilka/kilkadziesiąt/kilkaset kilometrów.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
 

Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

"news-gazeta" <n...@gazeta.pl> / 2011-01-04 16:56:38
> Panewki są montowane "parą" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich ma
> "zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę:
> http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.jpg ich prawy gĂłrny
> róg) na którym ten pasek blachy się trzyma w swoim dołku, by się nie
> obrócił.

A co z panewkami bezzamkowymi?

Pozdrawiam - Darek.
 
wstecz
1 2 3
"Massai" 2010-12-07 19:26
MadMan 2010-11-27 21:28
venioo 2010-11-24 22:06
"kamil" 2010-08-05 15:54
"G.K." 2010-06-28 15:00
Tomasz Pyra 2010-06-27 23:18
Tomasz Pyra 2010-06-01 17:59
"G.K." 2010-05-19 11:55
Perełka 2010-05-14 17:37
Tata 2010-04-02 07:50
Czy małe i średnie firmy mogą sobie pozwolić na sprawne zarządzanie majątkiem przedsiębiorstwa? link spons.