wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Solaris i Stadler robią wspólny biznes. Nowe tramwaje podbiją Europę?

Solaris i Stadler robią wspólny biznes. Nowe tramwaje podbiją Europę?

Fot. PAP/Paweł Supernak

Solaris i szwajcarski Stadler będą produkować razem tramwaje na rynek polski i europejski. 1 stycznia 2017 r. powołają spółkę Solaris Tram - poinformowali przedstawiciele firm. Pojazdy będą produkowane w Środzie Wielkopolskiej, gdzie Solaris ma swój zakład.

- Przy tego rodzaju współpracy nie ma dla nas lepszego partnera niż Stadler, który jest znanym na całym świecie producentem pojazdów szynowych - powiedziała w piątek na konferencji prasowej prezes zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A. Solange Olszewska.

- W zakresie patentów i innowacyjności Szwajcaria jest numerem jeden w przemyśle na świecie. To gwarantuje nam, że jakość rozwijanych produktów będzie najlepsza - powiedział członek zarządu Solaris Bus and Coach Zbigniew Palenica.

Solaris i Stadler 1 stycznia 2017 r. powołają spółkę pod nazwą Solaris Tram. Obie firmy obejmą po 40 proc. udziałów w nowej spółce, natomiast pozostałe 20 proc. otrzyma inwestor finansowy. Jak poinformował Zbigniew Palenica, proces wyboru inwestora jest na końcowym etapie i na pewno będzie to grupa międzynarodowa.

Tramwaje ze Środy Wielkopolskiej

Solaris Tram będzie prowadził działalność w Środzie Wielkopolskiej, gdzie znajduje się część tramwajowa zakładu Solarisa. Tam będą produkowane i lakierowane pudła tramwajów. Z kolei montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie zarówno w zakładach Solarisa w Wielkopolsce, jak i w fabryce Stadler Polska w Siedlcach.

- My wejdziemy w to przedsięwzięcie całym naszym majątkiem skupionym wokół zakładu spawalniczego w Środzie Wielkopolskiej oraz wszystkimi zasobami ludzkimi - podkreślił Zbigniew Palenica. - To kilkadziesiąt milionów złotych - dodał. Wskazał, że spawalnia produkuje obecnie co najmniej 110 pudeł tramwajowych rocznie.

W prowadzeniu firmy w Polsce największą barierą jest:

Skomplikowane prawo podatkowe
Wysokie koszty zatrudniania pracowników
Częste zmiany w przepisach i regulacjach
Zaległości w płatnościach między przedsiębiorcami

dziękujemy za oddanie głosu

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Palenica wyjaśnił, że Stadler udostępni technologię, "siłę finansową" i dostęp do tych rynków, na których jest bardzo silny. Dodał, że Szwajcarzy wniosą także "układy w zakresie środków finansowych", jak i plan rozbudowy zakładu w Środzie Wielkopolskiej, który powiększy zdolności produkcyjne tego zakładu. Obecna powierzchnia produkcyjna ma zostać podwojona. Natomiast Solaris wnosi do spółki całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje w obszarze pojazdów szynowych - zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy. Prawa intelektualne do produktów Stadlera zostaną w tej firmie.

- Inwestycja w zakład w Środzie Wielkopolskiej jest swego rodzaju deklaracją Stadlera potwierdzającą, że poważnie traktujemy polski rynek, na którym działamy już od dziesięciu lat - podkreślił prezes zarządu firmy Stadler Peter Spuhler.

Na podbój Europy

Solaris i Stadler będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskimi rynku. Firmy już jako konsorcjum wystąpiły w przetargach na dostawę tramwajów dla Krakowa oraz Poznania. Obie strony zapowiadają składanie ofert w kolejnych przetargach m.in. w Niemczech. W ofercie przetargowej klient będzie miał do wyboru zarówno Tramino, czyli modele tramwajów produkowane przez firmę Solaris, jak i te produkowane przez Stadlera. Nie wykluczają, że stworzą jeden, wspólny model tramwaju.

Solaris to producent autobusów, trolejbusów i tramwajów. Od 2009 roku spółka jest obecna na rynku pojazdów szynowych. Dostarczyła tramwaje do Poznania i Olsztyna oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech. Solaris realizuje obecnie kontrakt na dostawę 41 tramwajów do niemieckiego Lipska.

Stadler Rail to szwajcarska firma zajmująca się produkcją pojazdów szynowych. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1942 w Zurychu przez Ernsta Stadlera, w 1945 roku rozpoczęło wytwarzanie pierwszych lokomotyw, a w 1962 roku uruchomiono zakład, przy którym mieści się jego obecna siedziba. W 2006 roku utworzono spółkę Stadler Polska, a rok później uruchomiono fabrykę w Siedlcach.

opracował Tomasz Sąsiada

solaris, tramwaje, stadler, solange olszewska
PAP
Czytaj także
Polecane galerie
MT13
2016-12-24 13:13
Pesa z Newagiem nadepnęły kolejowemu biznesowi w Europie na odcisk, więc trzeba te firmy uciszyć.
Zamiast polskiej rosnącej Pesy która mogła pociągnąć za sobą w górę wielu kooperantów w Polsce będziemy mieli kolejne dwie tanie montownie gdzie dobrze zarabiać będą tylko nadzorcy ze Stadlera.
To przykre jak sami sobie strzelamy gola.
o
2016-12-15 11:33
szlachta się odbudowuje finansowo Naszym kosztem
zenon
2016-12-11 13:32
Polska tania siła robocza i Szwajcarskie nowinki - dalej jesteśmy traktowani jako tania sila robocza
Pokaż wszystkie komentarze (9)