Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:55

Aby osiągnąć sukces w perspektywie długookresowej, skoncentruj się na celach średniookresowych

Kiedy firma o ugruntowanej pozycji na rynku nie wytrzymuje konkurencji w długim okresie, często można ten stan przypisać „luce w Horyzoncie 2”, twierdzi Geofrrey Moore. Odwołuje się tym...

Podziel się
Dodaj komentarz

Kiedy firma o ugruntowanej pozycji na rynku nie wytrzymuje konkurencji w długim okresie, często można ten stan przypisać „luce w Horyzoncie 2”, twierdzi Geofrrey Moore. Odwołuje się tym samym do koncepcji strategicznych horyzontów czasowych, zdefiniowanej przez Mehrdada Baghaia i jego kolegów z firmy McKinsey w książce The Alchemy of Growth: Horyzont 1 koncentruje się na bieżącej działalności nastawionej na generowanie przychodów; Horyzont 2 obejmuje zbiór innowacji przechodzących proces komercjalizacji; a Horyzont 3 to przede wszystkim prace badawczo-rozwojowe mające znaleźć klucz do sukcesu w przyszłości.

Cisco Systems jest jedną z tych firm, które dostrzegają problem horyzontów. Najpierw prezes John Chambers uwolnił projekty należące do Horyzontu 2 od wielu nacisków, jakim podlega Horyzont 1 – na przykład zreorganizował system regionalizacji sprzedaży w taki sposób, by rynki wschodzące nie były traktowane po macoszemu. Potem nadał rozpęd niektórym projektom z Horyzontu 2, wzmacniając je branżowymi przejęciami, zwiększając ich skalę działania i obligując kadrę kierowniczą do poświęcania im większej uwagi. Z tego samego powodu zobowiązał szefa działu opracowywania nowych produktów do myślenia kategoriami przedsięwzięć komercyjnych, a nie produktów – wiedząc, że te ostatnie często giną gdzieś na dnie bagażników handlowców. Najważniejszy jest jednak fakt, że Cisco przyznaje projektom z Horyzontu 2 priorytet, by nie musiały konkurować bezpośrednio z dojrzałymi przedsięwzięciami. Efektywność tych projektów jest oceniana przy użyciu mierników odpowiadających specyfice nowych przedsięwzięć, a same projekty są
zarządzane przez najlepsze talenty menedżerskie w firmie.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz