Notowania

Autentyczne przywództwo

Zarówno liderom, jak i ich zwolennikom autentyczność kojarzy się ze szczerością, uczciwością i prawością. Autentyczność jest dla nich atrybutem, który wyróżnia wybitnych menedżerów. Jednak o ile...

Podziel się
Dodaj komentarz

Zarówno liderom, jak i ich zwolennikom autentyczność kojarzy się ze szczerością, uczciwością i prawością. Autentyczność jest dla nich atrybutem, który wyróżnia wybitnych menedżerów. Jednak o ile wyrażanie autentycznego „ja” jest nieodzowną cechą przywództwa w wielkim stylu, o tyle pojęcie autentyczności wzbudza wiele nieporozumień, w czym nie najmniejszy udział mają sami liderzy. Wielu z nich zakłada, że autentyczność jest cechą wrodzoną.

W rzeczywistości, jak twierdzą autorzy artykułu, autentyczność zależy w dużym stopniu od tego, jak widzą nas inni i podlega w ogromnej mierze naszej kontroli. Artykuł koncentruje się na analizie zagadnienia autentycznego przywództwa. Aby zilustrować swoje tezy, autorzy odwołują się do doświadczeń niektórych autentycznych liderów, których poznali i których postawa stała się przedmiotem ich badań. Potwierdzanie swojej autentyczności w roli lidera to trudne zadanie. Musisz konsekwentnie dbać o to, aby twoje słowa pokrywały się z czynami; w przeciwnym razie ludzie, którym przewodzisz, nigdy nie uznają cię za osobę autentyczną. Samo potwierdzanie w praktyce głoszonych zasad to jednak za mało. Aby pociągnąć za sobą ludzi, trzeba stać się dla nich punktem odniesienia. Oznacza to, że lider musi pokazać się z różnych stron różnym odbiorcom, co dla większości ludzi ma niewiele wspólnego z autentycznością. Autentyczność nie jest wynikiem manipulacji. Jest ona wiernym odbiciem różnych aspektów osobowości lidera i jako
taka musi być przez lidera wypracowana. Wielcy liderzy wiedzą, przed kim i kiedy powinni ujawnić różne cechy swojej osobowości. Świetnie dostosowani do otoczenia, wykorzystują intuicję, wcześniejsze przełomowe i często przykre przeżycia, by zrozumieć oczekiwania i obawy swoich podwładnych. Zachowują swoje wyjątkowe osobiste cechy, ale wiedzą, jak zdobyć poparcie w ramach silnej kultury korporacyjnej i kultury dotyczącej relacji międzyludzkich.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz