Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:55

Bazar innowacji – przewodnik kupującego

Przedsiębiorstwa, poszukując świeżych idei lub nowych koncepcji produktów pochodzących ze źródeł zewnętrznych, mogą uznać „bazar innowacji”, wraz z całym jego wachlarzem ofert i metod...

Podziel się
Dodaj komentarz

Przedsiębiorstwa, poszukując świeżych idei lub nowych koncepcji produktów pochodzących ze źródeł zewnętrznych, mogą uznać „bazar innowacji”, wraz z całym jego wachlarzem ofert i metod pozyskiwania ich, za miejsce przyprawiające o zawrót głowy. Nambisan i Sawhney stworzyli teoretyczny przewodnik dla menedżerów, którzy jeśli nawet rozumieją wagę czerpania innowacji z zewnątrz, to nie są pewni, jak to zrobić. Jedno spojrzenie na stworzoną przez autorów „oś zewnętrznych źródeł innowacji” ukazuje, jak kupowanie na przykład surowych pomysłów ma się do kupowania produktów gotowych do wprowadzenia na rynek pod względem ponoszonych kosztów, ryzyka, zakresu opcji oraz czasu wprowadzenia produktu na rynek. Surowe pomysły, czy to nabywane bezpośrednio od wynalazcy, czy poprzez brokera handlującego patentami, agenta pośredniczącego w procesie licencyjnym czy innego pośrednika, charakteryzują się niskim kosztem nabycia, lecz wysokim ryzykiem. Ich wprowadzenie na rynek pochłania też dużo czasu. Produkty gotowe do
urynkowienia, często nabywane jako osobne firmy przez inwestorów z funduszy venture capital czy inkubatory przedsiębiorczości, są droższe i zwężają pole wyboru, jednakże można je szybko wprowadzić na rynek, i to przy mniejszym ryzyku. Pomiędzy tymi dwoma podejściami znajduje się jeszcze trzecie, obsługiwane przez „inwestorów finansujących i rozwijających innowacje”. Ten nowy rodzaj pośrednika zapewnia spółkom-klientom dostęp do szerokiego wachlarza nowatorskich produktów lub technologii, które są prawie dojrzałe rynkowo i w ten sposób zmniejszają ryzyko występujące na wczesnych etapach rozwoju idei. Przyczyniają się również do skrócenia czasu potrzebnego na komercjalizację, bez znacznego zwiększania kosztów nabycia.

Autorzy porównują wady i zalety korzystania z usług pośredników związanych z tymi trzema strategiami oraz przedstawiają listę czynników, które warto wziąć pod rozwagę, kiedy się chce umieścić własną spółkę na osi zewnętrznych źródeł innowacji. Niezależnie od tego, który z biegunów osi się wybierze, można zwiększyć swój zakres wyboru i poprawić elastyczność, przesuwając się ku środkowi osi.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz