Notowania

Chcesz, by pracownicy dali z siebie wszystko? Graj fair!

W odróżnieniu od tradycyjnych czynników produkcji – ziemi, ludzkiej pracy i kapitału – wiedza jest dobrem, którego nie sposób wyegzekwować. Tymczasem budowanie zasobów wiedzy i dzielenie...

Podziel się
Dodaj komentarz

W odróżnieniu od tradycyjnych czynników produkcji – ziemi, ludzkiej pracy i kapitału – wiedza jest dobrem, którego nie sposób wyegzekwować. Tymczasem budowanie zasobów wiedzy i dzielenie się nimi ma podstawowe znaczenie dla tworzenia innowacji i jest jednym z głównych warunków rozwoju gospodarki opartej na ludzkim intelekcie. Aby stworzyć klimat, w którym pracownicy z własnej woli wykażą się kreatywnością i podzielą się fachową wiedzą, menedżerowie muszą zdobyć ich zaufanie – a tego nie da się osiągnąć przy użyciu tradycyjnych narzędzi zarządzania.

Autorzy artykułu przez ponad dziesięć lat badali związki pomiędzy zaufaniem, dzieleniem się pomysłami i wynikami firm. Starali się dociec, dlaczego szefowie lokalnych oddziałów firm tak niechętnie informują o wszystkim swoich przełożonych z centrali, i przyglądali się procesom wymiany informacji, jakie zachodzą w zespołach badawczo-rozwojowych, spółkach joint venture, wspólnych przedsięwzięciach z dostawcami i podczas restrukturyzacji firm. Ich analizy pozwoliły znaleźć wytłumaczenie, dlaczego ludzie opierają się zmianom nawet wtedy, gdy nowe rozwiązania gwarantują im bezpośrednie korzyści.

W każdym badanym przez nich przypadku decydował o tym czynnik, który autorzy określają mianem „uczciwego podejścia”. Jego istotą jest sprawiedliwy sposób podejmowania i wykonywania decyzji. Recepta na uczciwe podejście jest prosta: włącz pracowników w podejmowanie decyzji, które bezpośrednio ich dotyczą; wytłumacz, dlaczego podjęte decyzje są takie, a nie inne, i wyjaśnij, czego firma oczekuje od pracowników w związku z wprowadzaniem zmian. Uczciwe podejście może wydawać się „delikatną” kwestią, ale ma ono kapitalne znaczenie dla zdobycia zaufania pracowników i uwolnienia ich inicjatywy. Bez niego trudno liczyć na to, że ludzie będą chętnie ze sobą współpracować i że zasypią zarząd pomysłami.

Tagi: organizacja społeczna i etyka, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz