Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:59

Cisco widzi przyszłość

W czasie prawie 14 lat spędzonych u sterów giganta urządzeń sieciowych, firmy Cisco Systems, John Chambers rozwinął w sobie niewiarygodną umiejętność wyczuwania trendów rynkowych dużo wcześniej niż...

Podziel się
Dodaj komentarz

W czasie prawie 14 lat spędzonych u sterów giganta urządzeń sieciowych, firmy Cisco Systems, John Chambers rozwinął w sobie niewiarygodną umiejętność wyczuwania trendów rynkowych dużo wcześniej niż konkurenci.
Przewidywanie przyszłości jest umiejętnością niezbędną dla przedsiębiorstwa, które musi rozpocząć opracowywanie produktu mniej więcej sześć lat przed wprowadzeniem go na rynek. Jak to robi prezes Cisco? Wyszukuje zjawiska, które nazywa „przemianami rynkowymi”. Są to subtelne społeczne, ekonomiczne lub technologiczne symptomy nadchodzącej zmiany o charakterze destrukcyjnym, które zaczynają się pojawiać 5 – 7 lat wcześniej, zanim rynek jest w stanie pojąć ich znaczenie. Jedną z przemian, które Chambers dostrzegł – w przeciwieństwie do firmy Microsoft – był zwrot w stronę otwartego oprogramowania (open-source software).
Prezes Cisco niemal od początku umiał wyczuwać przemiany rynkowe przez dokładne przysłuchiwanie się klientom i łączenie w całość rozproszonych wzorców zachowań, które wskazują przyszłe trendy. Później zdał sobie sprawę, że aby czerpać korzyści ze swoich przewidywań, musi postawić na głowie wszystkie procesy zarządzania firmą.
Chambers opowiada, jak zrezygnował z roli prezesa, który rozkazuje i kontroluje, aby wprowadzić model decyzyjny oparty na współpracy, umożliwiający firmie dynamiczne reagowanie na wyłaniające się przemiany. Obecnie menedżerowie w całej firmie formują międzywydziałowe zespoły i wspólnie pracują nad identyfikowaniem i szybkim wykorzystywaniem nowych możliwości. Model ten umożliwia Cisco jednoczesne wdrażanie 22 dużych inicjatyw handlowych z taką samą skutecznością, z jaką większość firm prowadzi jeden lub dwa projekty.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz