Notowania

Co zrobić, aby komunikacja wspierała rozwój i uczenie się w firmie

Przedsiębiorstwom XXI wieku trudno będzie przetrwać - nie mówiąc o rozkwicie - jeśli ich pracownicy nie będą wykonywać swoich obowiązków lepiej niż dotąd. Nie musi to wcale oznaczać, że mają...

Podziel się
Dodaj komentarz

Przedsiębiorstwom XXI wieku trudno będzie przetrwać - nie mówiąc o rozkwicie - jeśli ich pracownicy nie będą wykonywać swoich obowiązków lepiej niż dotąd. Nie musi to wcale oznaczać, że mają zapracować się na śmierć. Trzeba natomiast, żeby nauczyli się ponosić odpowiedzialność za swoje zachowanie, zdobywali wartościową wiedzę zawodową, dzielili się nią z innymi oraz właściwie wykorzystywali swoje uprawnienia do rozwiązywania problemów firmy.

To żadna nowina. Większość kadry zarządzającej zdaje sobie sprawę, że presja konkurencji wymaga efektywniejszego uczenia się, częstszego delegowania uprawnień na pracowników niższych szczebli oraz większego zaangażowania ze strony wszystkich zatrudnionych. Menedżerowie wiedzą też, że kluczem do poprawy wyników jest lepsza komunikacja między pracownikami.

Nowiną jest to, że te dobrze znane nam techniki, stosowane według reguł sztuki, w rzeczywistości hamują procesy uczenia się i komunikacji, które w nowoczesnych firmach powinny dotyczyć nie tylko menedżerów, lecz także pozostałych pracowników.

Wiele lat temu, gdy przedsiębiorstwa zatrudniały pracowników wyłącznie po to, by wykonywali odgórne polecenia, właściwe i skuteczne narzędzia komunikacji stanowiły badania ankietowe czy częste wizyty robocze u pracowników. Zresztą metody te wciąż mogą stanowić źródło użytecznej wiedzy na temat takich zagadnień, jak ocena stołówki pracowniczej lub przywilejów parkingowych, oraz dostarczać cennych danych ilościowych na potrzeby takich programów jak TQM (Total Quality Management - Kompleksowe Zarządzanie Jakością). Nie skłaniają jednak ludzi do refleksji nad własną pracą i zachowaniem ani nie pozwalają dotrzeć do głęboko ukrytych i potencjalnie niebezpiecznych zjawisk, które powinny motywować do uczenia się oraz implikować rzeczywiste zmiany w firmie.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz