Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Coworking: co daje pracownikom i jak firmy mogą na nim skorzystać

Coworking: co daje pracownikom i jak firmy mogą na nim skorzystać

Fot. iStock
Przedstawiciele wolnych zawodów oraz zdalni pracownicy coraz częściej korzystają z opcji coworkingu, podkreślając zalety takiej formy pracy. Czy firmy działające w tradycyjny sposób wyciągną z tego wnioski?

Centra pracy wspólnej (ang. coworking spaces) - czyli biura, które są współużytkowane odpłatnie przez zdalnych pracowników i przedstawicieli wolnych zawodów - to alternatywa dla tych, którzy nie chcą pracować w domu, dla firm natomiast – sposób na obniżenie kosztów operacyjnych. Przeprowadzone niedawno badanie wskazuje na jeszcze jedną, istotną zaletę ośrodków coworkingu: ludzie, którzy z nich korzystają, często są i bardziej zadowoleni z pracy, i bardziej produktywni.

Przedmiotem badań Gretchen Spreitzer, profesor Ross School of Business na Uniwersytecie stanu Michigan, było to, jak ludzie spełniają się zawodowo. Spreitzer i jej dwóch kolegów ustalili, że osoby korzystające z centrów pracy wspólnej uzyskują średnio sześć punktów na siedmiopunktowej skali mierzącej poziom samorealizacji zawodowej. Tak dobry wynik skłonił naukowców do ponownego sprawdzenia uzyskanych rezultatów. Badacze zrealizowali ankietę wśród setek osób korzystających z ośrodków coworkingu na terenie Stanów Zjednoczonych oraz przeprowadzili wywiady z założycielami i menedżerami tych placówek. Do jakich wniosków doszli?

Dlaczego ludzie korzystający z centrów pracy wspólnej czują się spełnieni zawodowo? Oto 3 powody:

1.Częściej niż inni dostrzegają sens swojej pracy

Nie tylko ze względu na to, co robią, ale również dlatego, że nie są zmuszeni konkurować ani uczestniczyć w rozgrywkach personalnych. Mogą wykorzystywać własne umiejętności do niesienia pomocy innym i cenią sobie społeczną misję niektórych centrów pracy wspólnej.

2. Mają możliwość pełnej kontroli nad tym, gdzie i kiedy pracują

Wykonują zadania w sposób bardziej uporządkowany i z większą motywacją niż wiele osób pracujących w domu.

3.Odczuwają silną przynależność do wspólnoty

Wspólnota nie jest jednak dla nich obligatoryjna, a tym samym nie są do niej przymuszani.

Czego tradycyjne firmy mogą nauczyć się od tego rodzaju placówek?

Badacze twierdzą, że należy zacząć od prostych środków, takich jak podobne liczby stanowisk pracy przy biurkach i innych miejsc do siedzenia w strefach, które mogą być wykorzystane do wspólnej lub cichej pracy. Niektóre firmy, dążąc do wytworzenia więzi między pracownikami, wzorują się na imprezach służących nawiązywaniu kontaktów i zacieśnianiu więzi społecznych, sponsorowanych w wielu przypadkach przez ośrodki coworkingu.

Visa oraz gazeta "Chicago Tribune" poszły dalej, zachęcając pracowników do korzystania z przestrzeni biurowych do wspólnej pracy w celu zmiany otoczenia lub poszukiwania natchnienia dla nowych pomysłów. Z kolei zespół do spraw innowacji w firmie Ricoh (największy na świecie producent wielofunkcyjnych urządzeń biurowych) przez kilka miesięcy pracował w NextSpace Santa Cruz. Firma chciała w ten sposób sprawdzić, jak jej pracownicy radzą sobie w coworkingowym otoczeniu i co im w takim środowisku przeszkadza. Owocem tej inicjatywy stała się aplikacja Smart Presenter, ułatwiająca przeprowadzanie zebrań bez użycia papieru (ang. paperless meetings).

"Z naszego badania wynika, że połączenie dobrze zaprojektowanego środowiska pracy z właściwą dbałością o korzyści z pracy wspólnej to niektóre z powodów, dla których osoby korzystające z takich miejsc osiągają wyższy poziom samorealizacji zawodowej" – napisał zespół profesor Spreitzer. Otwarte pozostaje pytanie, czy zaprezentowane wnioski skłonią firmy do przejmowania pewnych cech ośrodków coworkingu w celu osiągnięcia podobnych korzyści? Miejmy nadzieję, że tak.

 

praca, pracownik, coworking, jak korzystać na coworkingu
Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie