Notowania

Czas podnieść zarządzanie do rangi profesji

Na skutek obserwowanego ostatnio spadku zaufania do firm zawód menedżera utracił wiarygodność i zaufanie społeczne. Autorzy artykułu przekonują, że aby je odzyskać, zarządzanie powinno zostać...

Podziel się
Dodaj komentarz

Na skutek obserwowanego ostatnio spadku zaufania do firm zawód menedżera utracił wiarygodność i zaufanie społeczne. Autorzy artykułu przekonują, że aby je odzyskać, zarządzanie powinno zostać podniesione do rangi profesji takiej jak medycyna czy prawo. Przedstawiciele uznanych profesji mają własne kodeksy postępowania. Poznają sens zapisanych tam zasad i ich znaczenie w trakcie formalnego procesu przygotowania do pracy. Za pomocą tych dokumentów instytucje skupiające osoby, które wykonują dany zawód, zawierają niepisaną umowę z pozostałą częścią społeczeństwa. Zobowiązują się w niej do sprawowania kontroli nad daną grupą zawodową i wewnętrznej jurysdykcji w jej obrębie. W zamian za społeczny kredyt zaufania gwarantują, że ich członkowie sprostają oczekiwaniom – będą nie tylko posiadać kompetencje wymagane do realizacji powierzonych im zadań, lecz również postępować w zgodzie z najwyższymi standardami etyki i uczciwości. Autorzy uważają, że zaostrzenie standardów kształcenia oraz wprowadzenie kodeksu etyki
zawodowej nie zabije ducha przedsiębiorczości i kreatywności. Przykład medycyny dowodzi, że takie wytyczne mogą nawet stać się motorem napędowym twórczego postępu. Prawdziwa trudność polega na tym, aby zawrzeć dostatecznie szerokie porozumienie w kwestii społecznej roli zarządzania, jego celów i norm wspierających ich realizację. Zwłaszcza że istnieją dwie szkoły prezentujące całkowicie odmienne poglądy na ten temat. Pierwsza uważa, że celem menedżera jest wyłącznie maksymalizacja zysków akcjonariuszy; druga – że zarządzanie sprowadza się do szukania rozsądnej równowagi między roszczeniami wszystkich interesariuszy. Kodeks zarządzania powinien wybrać drogę pośrednią i uwzględniać zarówno zachęty do tworzenia wartości, które lansuje teoria zysków akcjonariuszy, jak i odpowiedzialność, na którą kładzie nacisk teoria interesariuszy.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz