Notowania

Czego oczekuje od ciebie twój lider i czego ty powinieneś oczekiwać w zamian

Relacje między szefem i jego bezpośredni­mi podwładnymi mają istotny wpływ na to, czy zespół odniesie sukces. Z literatury z zakresu przywództwa niewiele można się jednak dowiedzieć na temat tego,...

Podziel się
Dodaj komentarz

Relacje między szefem i jego bezpośredni­mi podwładnymi mają istotny wpływ na to, czy zespół odniesie sukces. Z literatury z zakresu przywództwa niewiele można się jednak dowiedzieć na temat tego, czego strony tych relacji mogą od siebie wzajem­nie oczekiwać. Autor tekstu przedstawia swój „kodeks prezesa”, w którym szczegóło­wo opisuje zachowania, jakich lider powinien oczekiwać od swoich podwład­nych, oraz to, czego oni w zamian powinni spodziewać się po nim.

Jego zdaniem cenieni przez prezesa pracownicy to tacy, którzy wiedzą, kiedy sytuacja wymaga od nich zaangażowania. Generują pomysły – pamiętając, że niektóre z nich początkowo mogą się wydać szalone. Chętnie współpracują, stawiając długoter­minowe dobro firmy ponad krótkotermino­we cele swoich jednostek. Sami podejmują się kierowania inicjatywami, nawet jeśli nie mają pewności, jakie przyniosą one efekty. Są na bieżąco z tym, co się dzieje na świecie, i potrafią przewidzieć, jaki wpływ wydarzenia te mogą mieć na firmę i jej konkurencję. Stymulują własny rozwój zawodowy poprzez ciągłą styczność z nowy­mi ludźmi i pomysłami oraz podejmowanie się ambitnych zadań. Co więcej, zachowują się tak niezależnie od tego, czy okoliczności są korzystne, czy nie.

Druga strona tego kodeksu to szef, który powinien wydawać jasne polecenia; wyznaczać cele i zadania; często i niezwłocznie służyć podwładnym konkret­ną opinią o ich pracy; być zdecydowany i działać w porę; być wzorem uczciwości i szczerości, jak również zaproponować sprawiedliwy i oparty na jawnych zasadach plan wynagrodzeń. Menedżerowie, którzy nie mają dość szczęścia, żeby mieć takiego lidera, powinni taki kodeks podpisać z pod­władnymi i swoim postępowaniem dawać przykład innym. Efektem będzie poprawa wyników zespołu i firmy, a to z kolei przy­spieszy ich własny rozwój zawodowy.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz