Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:50

Dlaczego menedżerowie nie nadążają za rozwojem firm?

Nie od dziś wiadomo, że wielu menedżerów, którzy świetnie radzą sobie z uruchamianiem nowych przedsięwzięć, z czasem wypala się. Nie potrafią oni sprostać wymaganiom rozrastających się firm. Niejasne...

Podziel się
Dodaj komentarz

Nie od dziś wiadomo, że wielu menedżerów, którzy świetnie radzą sobie z uruchamianiem nowych przedsięwzięć, z czasem wypala się. Nie potrafią oni sprostać wymaganiom rozrastających się firm. Niejasne są jednak przyczyny tego stanu rzeczy.

John Hamm wyróżnia cztery typy zachowań i sposobów działania, które są charakterystyczne dla szefów niewielkich firm lub jednostek biznesu i działają na ich korzyść, ale stają się ich piętą achillesową, gdy przychodzi do kierowania większymi organizacjami. Pierwszy z nich to lojalność wobec „towarzyszy walki”.Wpoczątkowym okresie działalności kierowanie ludźmi może rzeczywiście przypominać dowodzenie zbrojnym oddziałem na terenach wroga.Wtedy bezgraniczna lojalność jest bardzo cenna. Może ona jednak stać się ciężarem w sytuacji zarządzania dużą i złożoną organizacją. Drugi typowy sposób działania młodego menedżera to tzw. orientacja zadaniowa. Jest ona potrzebna, gdy chodzi na przykład o wprowadzenie na rynek nowego produktu, ale koncentrowanie się tylko na wycinku działalności może sprowadzić dużą firmę na manowce. Trzecia tendencja, skupianie się na jednej rzeczy, procentuje w przypadku wizjonera, który dąży np. do odkrycia nowatorskiego produktu, ale może ograniczać rozwój firmy. Ostatni, czwarty
wyróżniony przez autora typ zachowań – skłonność do działania w odosobnieniu – działa na korzyść genialnego naukowca skoncentrowanego na swojej idei, ale może być katastrofalny w skutkach dla lidera rozrastającej się organizacji, której los zależy od wielu innych osób.

Menedżerowie, którzy się rozwijają, odważnie stawiają czoło problemom i szybko pozbywają się słabych pracowników. Dostrzegają popełniane błędy i ustalają strategiczne priorytety. Doskonalą swoje umiejętności w zakresie współpracy i komunikowania się z pracownikami, klientami i innymi grupami osób. A co najważniejsze, za nadrzędny cel swoich działań uważają dbałość o kondycję i dobrobyt przedsiębiorstwa.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz