Notowania

Drugi po Bogu. Demistyfikacja roli dyrektora operacyjnego

Kto byłby najlepszym kandydatem na stanowisko dyrektora operacyjnego? Cóż, równie dobrze można by zapytać: kto byłby najlepszym kandydatem na wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych? Wszystko zależy od...

Podziel się
Dodaj komentarz

Kto byłby najlepszym kandydatem na stanowisko dyrektora operacyjnego? Cóż, równie dobrze można by zapytać: kto byłby najlepszym kandydatem na wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych? Wszystko zależy od tego, kim jest osoba ważniejsza w tym układzie, to znaczy od prezesa.

Wiele długich i wyczerpujących wywiadów z dziesiątkami dyrektorów operacyjnych współpracujących z nimi prezesów przeprowadzili autorzy. I doszli do wniosku, że różnice poglądów na temat roli dyrektora operacyjnego wynikają w pierwszym rzędzie z różnorodności powodów, jakimi kierują się firmy, tworząc to stanowisko.

Niespotykane na innych stanowiskach zróżnicowanie ról i obowiązków dyrektora operacyjnego skłania do uzasadnionej konkluzji, że coś takiego jak standardowe atrybuty „doskonałego dyrektora” w ogóle nie istnieje. To utrudnia znalezienie odpowiedniego kandydata zarówno zarządom, jak i agencjom doradztwa personalnego. Niemniej w wypowiedziach rozmówcó niezmiennie pojawiały się pewne czynniki ecydujące o pomyślnym wyborze osoby. Najważniejszym z nich jest wysoki poziom wzajemnego aufania – podstawa relacji. Dyrektor operacyjny powinien autentycznie wspierać wizję prezesa, poskromić swoje ego oraz wykazać się umiejętnościami nadzorowania, coachingu i koordynowania. Prezes z kolei winien często i szczerze komunikować się z zastępcą, przyznać mu autentyczne uprawnienia decyzyjne i realną władzę oraz wspierać rozwój jego kariery.

Niewielka popularność funkcji dyrektora operacyjnego wydaje się dosyć zaskakująca. Zdaniem autorów byłaby ona większa, gdyby nie wywoływała takiego zamieszania. Konsekwentna jej demistyfikacja spowoduje, że coraz więcej firm zacznie dostrzegać korzyści wynikające z efektywniejszego przywództwa.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz