Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:51

Dyscyplina w podejściu do innowacji

W jakim stopniu innowacja jest zasługą natchnienia, a w jakim – ciężkiej pracy? Według Petera Druckera odpowiedź leży gdzieś pośrodku. W swoim artykule z 1985 roku przekonuje, że tworzenie...

Podziel się
Dodaj komentarz

W jakim stopniu innowacja jest zasługą natchnienia, a w jakim – ciężkiej pracy? Według Petera Druckera odpowiedź leży gdzieś pośrodku. W swoim artykule z 1985 roku przekonuje, że tworzenie innowacji to ciężka praca, którą można i należy zarządzać tak jak każdą inną funkcją przedsiębiorstwa. Sukces w tej dziedzinie jest w większym stopniu efektem systematycznego dążenia do wykorzystania nadarzających się możliwości niż przebłysku geniuszu.

Najbardziej innowacyjne idee powstają dzięki metodycznej analizie siedmiu zasadniczych obszarów możliwości. Wewnątrz przedsiębiorstwa lub branży źródłami innowacji mogą być niespodziewane zdarzenia, różnego typu sprzeczności, wymogi procesu oraz zmiany rynku lub branży. Poza przedsiębiorstwem innowacje wynikają ze zmian demograficznych, zmian w sposobie myślenia i z zastosowania nowo zdobytej wiedzy. Wymienione źródła częściowo zachodzą na siebie, w związku z czym potencjał powstawania innowacji może tkwić jednocześnie w kilku z nich. Innowacje oparte na wiedzy wywierają największy wpływ na rynek, ale rodzą się długo. Pozostałe źródła innowacji dają się łatwiej wykorzystywać, ale menedżerowie powinni wychodzić poza obowiązujące standardy działania, aby zrobić z nich właściwy użytek.

Autor podkreśla, że innowatorzy muszą poszukiwać prostych i konkretnych rozwiązań rzeczywistych problemów. Największa pochwała, jaka może spotkać innowację, to pojawienie się głosów: „To takie oczywiste!”. Udane innowacje są początkowo niepozorne, natomiast zbyt ambitne idee, mające dokonać rewolucji w całej branży, przeważnie nie sprawdzają się. Innowacje, podobnie jak każda inna dziedzina aktywności, wymagają talentu, pomysłowości i wiedzy. Ale Drucker uważa, że jeśli przedsiębiorstwom brakuje sumienności, wytrwałości i zaangażowania, nie mogą liczyć na sukces w tym obszarze.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz