Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:59

Ekosystem innowacji: co może zawieść?

Gdyby rzeczy potoczyły się inaczej, telewizja wysokiej rozdzielczości (HDTV) byłaby dzisiaj przykładem spektakularnego sukcesu rynkowego. Firmy Philips, Sony i Thompson zainwestowały miliardy dolarów...

Podziel się
Dodaj komentarz

Gdyby rzeczy potoczyły się inaczej, telewizja wysokiej rozdzielczości (HDTV) byłaby dzisiaj przykładem spektakularnego sukcesu rynkowego. Firmy Philips, Sony i Thompson zainwestowały miliardy dolarów w skonstruowanie odbiorników telewizyjnych odznaczających się niebywałą jakością obrazu. Mimo to segment HDTV poniósł druzgocącą porażkę – nie z powodu technicznych niedociągnięć, a jedynie dlatego, że nie opracowano (albo nie przyjęto) na czas niezbędnych elementów uzupełniających, takich jak sprzęt do produkcji programów.

Historia ta ukazuje szanse i zagrożenia, jakie niosą ze sobą ekosystemy innowacji, czyli formy współpracy, w ramach których firmy łączą swoje indywidualne oferty w spójne, gotowe do użytku przez konsumenta rozwiązania. Dobrze funkcjonujące środowiska pozwalają organizacjom wykreować wartość, której nie byłaby w stanie wygenerować żadna pojedyncza firma. Zalety tych systemów mają realny wymiar. Jednak dla wielu firm próba stworzenia ekosystemu innowacji okazała się kosztowną porażką. Stało się tak dlatego, że oprócz nowych możliwości niosą one ze sobą nowe czynniki ryzyka, które mogą w brutalny sposób zniweczyć najlepsze inicjatywy.

Firmy, które nauczą się oceniać ryzyko ekosystemu w sposób całościowy i systematyczny, będą w stanie określać realistyczniejsze oczekiwania, tworzyć bardziej szczegółowe listy środowiskowych zagrożeń i wypracowywać skuteczniejsze strategie urynkowienia innowacji. W sumie powyższe działania zaowocują efektywniejszą implementacją i zyskowniejszymi innowacjami.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz