Notowania

finanse
18.07.2011 09:55

Fuzje i przejęcia: jak uniknąć złudzeń

Transakcje fuzji czy przejęć są ze swojej natury trudne. Autorzy artykułu przekonują, że zadanie to staje się jeszcze trudniejsze, kiedy menedżerowie odpowiedzialni za jego realizację ulegają błędnym...

Podziel się
Dodaj komentarz

Transakcje fuzji czy przejęć są ze swojej natury trudne. Autorzy artykułu przekonują, że zadanie to staje się jeszcze trudniejsze, kiedy menedżerowie odpowiedzialni za jego realizację ulegają błędnym przekonaniom.

Podczas wstępnej fazy analizy due diligence można popełnić wiele pomyłek. Aby wykluczyć błąd afirmacji, trzeba aktywnie poszukiwać informacji, które zakwestionują wstępne założenia na temat transakcji. Receptą na nadmierną pewność w określaniu efektu synergii przychodów i kosztów jest uczenie się na podstawie precedensów z przeszłości własnej firmy i innych podmiotów. Aby uniknąć niedoceniania różnic kulturowych pomiędzy firmą przejmującą a spółką przejmowaną, trzeba dobrze poznać różnice w sposobie współpracy między ludźmi w obu organizacjach. Błędna ocena czasu i zasobów potrzebnych do prawidłowej i efektywnej integracji obu podmiotów jest istotą błędu logicznego planowania. Warto też strzec się konfliktu interesów, korzystając z pomocy bezstronnych doradców z zewnątrz.

W fazie składania ofert łatwo paść ofiarą „klątwy zwycięzcy”, zjawiska, które powszechnie występuje podczas wszelkich licytacji. Aby nie przepłacić za kandydata do przejęcia, trzeba aktywnie tworzyć alternatywne opcje oraz odpowiednio wcześnie opracować zasady przerwania negocjacji i wycofania się z transakcji.

Po przedstawieniu wstępnej oferty menedżerowie mogą paść ofiarą zjawiska zakotwiczenia, które sprawia, że będą uparcie trwać przy pierwotnych wartościach szacunkowych. Powinni także uważać na pułapkę utopionych kosztów – z reguły sądzą, że zainwestowali już zbyt wiele, aby się wycofać. Jaki jest sekret przezwyciężania tych złudzeń? Wykorzystaj dostęp do ksiąg przejmowanej firmy, aby ocenić zasadność inwestycji i odpowiednio zmodyfikuj działania.

Tagi: finanse, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz