Notowania

przedsiębiorczość
18.07.2011 09:52

Gdy lider staje się barierą w rozwoju firmy

Wiele firm i wewnętrznych przedsięwzięć firmowych zawdzięcza swój sukces pojedynczym osobom, które stworzyły je i przez lata budowały ich potęgę. Ale nie jest to reguła. Bywa, że sami twórcy, czy też...

Podziel się
Dodaj komentarz

Wiele firm i wewnętrznych przedsięwzięć firmowych zawdzięcza swój sukces pojedynczym osobom, które stworzyły je i przez lata budowały ich potęgę. Ale nie jest to reguła. Bywa, że sami twórcy, czy też liderzy firmy, po pewnym czasie stają się barierą jej rozwoju. Świetni w kierowaniu niedużymi spółkami na początkowych etapach działalności, przestają być skuteczni, gdy firmy rozrastają się, zwiększają przychody i zatrudniają coraz więcej osób. Nie umieją w porę dostrzec, że wraz z rozwojem przedsiębiorstwa powinny zmieniać się też obowiązujące w nim dotychczas procedury i standardy zarządcze. Otrzeźwienie przychodzi często dopiero w chwili nagłego kryzysu osobistego lub zawodowego, gdy nie ma już czasu na wyważone decyzje o sukcesji.

Na własnej skórze przekonał się o tym Krzysztof Pawłowski, założyciel i rektor prywatnej uczelni: Wyższej Szkoły Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu. Stworzył tę uczelnię od podstaw, kierował nią i zdobywał potrzebne na jej działalność fundusze. Była to organizacja w pełni autorska, podporządkowana jednej osobie. Gdy uczelnia miała już 5 lat i po trudnym okresie startu osiągnęła wreszcie równowagę finansową, okazało się, że jej twórca jest poważnie chory. Istniało duże niebezpieczeństwo niepowodzenia leczenia i planowanej operacji.

Całkowicie zaskoczony i zmuszony do szybkiego działania, Pawłowski przystąpił do „odcinania pępowiny”. W niniejszym artykule otwarcie mówi o popełnionych w trakcie tego trudnego procesu błędach i o odkryciach, których wówczas dokonał. Autor artykułu wyjawia, dlaczego na odpowiedzialne stanowiska nie powoływał ludzi spoza uczelni, jak dobierał kandydatów, a także – jak balansuje między zaufaniem wobec menedżerów a koniecznością zachowania nad nimi kontroli.

Tagi: przedsiębiorczość, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz