Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:53

Gracze klasy A czy stanowiska pracy klasy A? Nowe, strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi

Kluczem do posiadania zasobów ludzkich najwyższej jakości jest posiadanie najlepszych ludzi. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać oczywiste. Nic więc dziwnego, że tyle firm poświęciło w ostatnich...

Podziel się
Dodaj komentarz

Kluczem do posiadania zasobów ludzkich najwyższej jakości jest posiadanie najlepszych ludzi. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać oczywiste. Nic więc dziwnego, że tyle firm poświęciło w ostatnich latach dużo energii na znalezienie, rozwój i utrzymanie tzw. graczy klasy A. Firmy, takie jak GE, IBM czy Microsoft, mają dobrze rozwinięte systemy zarządzania i motywowania pracowników osiągających wspaniałe wyniki i dysponujących wysokim potencjałem oraz pozbywania się przeciętniaków. Pomimo że wydaje się oczywiste, że najlepsi ludzie znajdują się na najbardziej istotnych stanowiskach pracy i że ich działalność jest wzajemnie spójna, to zadziwiająco mało firm systematycznie identyfikuje strategicznie ważne stanowiska klasy A, a potem skupia się na graczach klasy A, którzy powinni je zająć. Jeszcze mniej firm zarządza tymi stanowiskami w taki sposób, aby wybitni pracownicy mogli osiągać doskonałe wyniki potrzebne do odgrywania swoich kluczowych ról.

Czyli nie jest prawdą potoczna opinia, że firmy z największą liczbą utalentowanych ludzi wygrywają. Autorzy artykułu twierdzą wręcz, że przy danych zasobach finansowych i zasobach kadry kierowniczej, potrzebnych do przyciągnięcia, selekcji, rozwoju i zatrzymania najlepszych pracowników, firm nie stać na obsadzenie wszystkich stanowisk graczami klasy A. Wygrywają zaś te, które zatrudniają ludzi z odpowiednimi talentami. Firmy powinny zastosować podejście portfelowe do zarządzania siłą roboczą, umieszczając najlepszych pracowników na strategicznych stanowiskach, a dobrych na stanowiskach wspomagających i eliminując pracowników o słabych wynikach oraz te stanowiska pracy, które nie tworzą wartości dodanej. Proponowana metoda służy właśnie temu celowi. Warto przy tym pamiętać, że efektywne zarządzanie stanowiskami klasy A wymaga także inteligentnego zarządzania stanowiskami klasy B i C.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz