Notowania

przedsiębiorczość
18.07.2011 09:54

Gry wojenne: planowanie w warunkach dużej niepewności

Co jakiś czas pojawiają się na biznesowym horyzoncie zjawiska, które mogą radykalnie zmienić układ sił w danej branży. Choćby deregulacja, przełomowa technologia czy nowy model biznesowy. Firmy z...

Podziel się
Dodaj komentarz

Co jakiś czas pojawiają się na biznesowym horyzoncie zjawiska, które mogą radykalnie zmienić układ sił w danej branży. Choćby deregulacja, przełomowa technologia czy nowy model biznesowy. Firmy z branży stają wówczas przed dylematem: czy postawić na niepewnego konia, który wymaga zainwestowania ogromnych pieniędzy, czy też poczekać na konkurentów i ryzykować utratą rynku? W takich wysoce niepewnych sytuacjach tradycyjne metody planowania, takie jak planowanie strategiczne i planowanie scenariuszowe, tracą sens. Nie wystarczy tu bowiem jedynie zdefiniować różne (statyczne) warianty przyszłości, ale trzeba je jeszcze zbadać w dynamicznym otoczeniu, gdzie inni gracze także aktywnie wpływają na rynek. Z tym wyzwaniem znacznie lepiej radzą sobie strategiczne gry wojenne.

Gra wojenna to nic innego jak kilkudniowy (najczęściej trzydniowy) warsztat. Uczestniczący w nim czołowi menedżerowie i specjaliści z różnych pionów i różnych szczebli zarządzania już na początku warsztatu dzielą się na kilkuosobowe zespoły – według klucza ustalonego przez organizatorów. Każdy z zespołów ma powierzoną inną rolę: zarządu własnej firmy, zarządu jednego z głównych konkurentów (w tę rolę wciela się kilka zespołów), rynku (a więc klientów) oraz urzędu regulacyjnego. Każdy z powyższych zespołów ma do przygotowania trzy serie posunięć (po jednej dziennie). Jedna seria odpowiada przy tym okresowi mniej więcej od jednego roku do czterech lat w rzeczywistości, zależnie od problemu i właściwej dla danej branży skali czasowej. Artykuł zawiera omówienie poszczególnych etapów procesu i przykłady z polskiej praktyki.

Zdaniem konsultantów z firmy doradczej Booz Allen Hamilton, o skuteczności i rosnącej popularności gier wojennych w biznesie przesądza to, że wprowadzają one do planowania: różne punkty widzenia, wzajemne oddziaływanie sił rynkowych w czasie rzeczywistym i myślenie na kilka kroków do przodu.

Tagi: przedsiębiorczość, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz