Notowania

przedsiębiorczość
18.07.2011 09:52

I ty możesz spaść za szczytu

Porażka, podobnie jak sukces, jest nieodłącznym elementem biznesu. Często granica między nimi bywa bardzo cienka. Równie łatwo można odnieść spektakularny sukces, jak i zbankrutować. Przekonali się o...

Podziel się
Dodaj komentarz

Porażka, podobnie jak sukces, jest nieodłącznym elementem biznesu. Często granica między nimi bywa bardzo cienka. Równie łatwo można odnieść spektakularny sukces, jak i zbankrutować. Przekonali się o tym właściciele i prezesi dużych, międzynarodowych koncernów, ale też – małych, lokalnych firm. Wystarczy wspomnieć o krachu Arthura Andersena, Swissairu, PAN American czy Enronu, a z polskiego podwórka wymienić spółki JTT Computer, Alpinus czy Air Polonia. Ich szefowie nie tylko potracili majątki i stanowiska, ale wielu z nich odeszło z firm w niesławie.

Nie zawsze jednak przegrana w biznesie oznacza koniec kariery zawodowej. Często jest jej ważnym, choć bolesnym, etapem.

Mimo to nie wszyscy menedżerowie są gotowi opowiedzieć o swoich potknięciach, publicznie przyznać się do własnych błędów, braku wiedzy czy rozwagi w prowadzeniu biznesu. Redakcji HBRP udało się do tego namówić Tomasza Chlebowskiego.

Jeszcze 5 lat temu był właścicielem siedmiu spółek, w tym TCH Components, jednej z największych polskich firm w branży IT. Był na 49. miejscu listy 100 najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost” i "Człowiekiem roku" według branżowego pisma komputerowego „Computer Reseller News Polska”. W lutym 2001 roku jego imperium rozpadło się.

Tomasz Chlebowski opowiada o tym, jak zachłysnął się sukcesem, jak był przekonany o nieomylności swoich działań. Teraz przyznaje się do błędów w zarządzaniu, które doprowadziły do upadku firmy. Otwarcie mówi o psychicznym załamaniu, zażywaniu prozacu i leków nasennych. O tym, jak w końcu poradził sobie z kryzysem oraz depresją i powrócił do życia zawodowego. I wreszcie – jakie lekcje wyciągnął ze swojej porażki. Jak zmienił swoje podejście do życia prywatnego, pracy zawodowej, biznesu.

Tomasz Chlebowski jest obecnie dyrektorem handlowym Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK).

Tagi: przedsiębiorczość, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz