Notowania

biznes a rząd
18.07.2011 09:53

I ty możesz stać się globalnym graczem

Funkcjonowanie na rynkach globalnych staje się coraz bardziej możliwe. W tym wymiarze świat jest sezamem, do którego trzeba tylko otworzyć drzwi....

Podziel się
Dodaj komentarz

Funkcjonowanie na rynkach globalnych staje się coraz bardziej możliwe. W tym wymiarze świat jest sezamem, do którego trzeba tylko otworzyć drzwi.

Tymczasem lokalne firmy z krajów rozwijających się dość bojaźliwie podchodzą do ekspansji na prawdziwie globalną skalę. Zasoby, jakimi dysponują, wydają się im niewspółmierne do wyzwania. I takie faktycznie będą, jeśli globalną ekspansję rozumieć w sposób tradycyjny – jako samodzielne budowanie za granicą kolejnych obszarów funkcyjnych. Tańszą i szybszą metodą przebicia się na globalny rynek może być dla nich to, co zrobiła mało znana w Polsce, ale bardzo znana w światowej branży medialnej firma ADB – stworzenie otwartej sieci biznesowej, która zakłada rozwijane biznesu wspólnie z wieloma partnerami spoza firmy. Autor artykułu, prezes i współzałożyciel firmy, Andrzej Rybicki omawia związane z tą metodą korzyści i zagrożenia oraz dzieli się swoimi doświadczeniami w budowaniu sieci biznesowej ADB. Mówi, jak ocenić, które funkcje i czynności powinniśmy współtworzyć z partnerami, a które – realizować sami. Opowiada też, jakie są źródła wartości w sieci biznesowej oraz jak je kontrolować z korzyścią dla siebie i
branży.

Globalna firma różni się od firmy lokalnej, ale działającej na wielu rynkach, nie tylko wewnętrzną architekturą i siecią powiązań. Jej funkcjonowanie także musi mieć globalny charakter. Autor artykułu twierdzi, że do globalnej orientacji najbardziej przybliżają 4 czynniki: (1.) pozyskanie najlepszych ludzi w kluczowej kompetencji i stworzenie im warunków do szybkiego rozwoju, (2.) współpraca z partnerami zewnętrznymi nad tworzeniem wspólnej wizji rozwoju branży, (3.) wprowadzenie i ciągłe podtrzymywanie ponadnarodowej kultury organizacyjnej opartej na wspólnych wartościach oraz (4.) stałe budowanie zaufania do firmy i jej poszczególnych pracowników. Dzięki wprowadzeniu tych zmian raczkująca lokalna polska firma przeobraziła się po 10 latach w globalny, notowany na szwajcarskiej giełdzie, koncern o rocznych przychodach rzędu 250 milionów dolarów.

Tagi: biznes a rząd, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz