Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:54

Innowacja w sferze wartości: logika strategii dynamicznego wzrostu

Dlaczego niektóre firmy potrafią utrzymać wysokie tempo wzrostu, a inne nie? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, profesorowie W. Chan Kim i Renée Mauborgne z instytutu Insead we Francji prowadzili...

Podziel się
Dodaj komentarz

Dlaczego niektóre firmy potrafią utrzymać wysokie tempo wzrostu, a inne nie? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, profesorowie W. Chan Kim i Renée Mauborgne z instytutu Insead we Francji prowadzili długoletnie badania, które objęły ponad 30 firm z całego świata. Wyniki tych badań wskazują, że strategia wielu firm, które osiągają mniej imponujące wyniki, jest podporządkowana idei uzyskania przewagi nad konkurentami. Zupełnie inaczej podchodzą do wyznaczania strategii dynamicznie rozwijające się firmy. Ambicja dogonienia i prześcignięcia rywali ma dla nich niewielkie znaczenie. Ich uwaga skupia się na tym, by dzięki temu, co autorzy nazywają logiką poszukiwania innowacji w sferze wartości (value innovation), uczynić obecną pozycję rynkową i ofertę konkurencji nieistotnymi.

Logika tradycyjnego wyznaczania strategii i logika poszukiwania innowacji w sferze wartości różnią się w każdym z pięciu podstawowych wymiarów strategicznych. Owe różnice decydują o tym, jakie pytania stawiają sobie menedżerowie. Wiele firm traktuje uwarunkowania branżowe jako rzecz oczywistą i niezmienną. Firmy innowatorzy w sferze wartości (value innovators) prezentują inny sposób myślenia. Po pierwsze, nie traktują rywali jako układu odniesienia i dzięki temu nie nakładają na siebie ograniczeń. Po drugie, stawiają na silne podobieństwa pomiędzy klientami pod względem cenionych przez nich wartości i starają się zaspokoić powszechne potrzeby. Po trzecie, zamiast patrzeć na nowe możliwości rozwoju przez pryzmat posiadanych aktywów i zdolności, wolą zadawać sobie pytanie: „W jakim kierunku poszłaby firma, gdyby miała dopiero wejść na rynek?”.

Niniejszy, należący do klasyki gatunku, artykuł został opublikowany przez HBRw 1987 roku.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz