Notowania

Innowacje w czasach zawirowań

Podczas recesji, gdy wiele przedsiębiorstw boryka się ze spadkiem przychodów i zysków, menedżerowie często dochodzą do wniosku, że innowacje nie są w końcu aż tak ważne. Zdaniem autorów artykułu,...

Podziel się
Dodaj komentarz

Podczas recesji, gdy wiele przedsiębiorstw boryka się ze spadkiem przychodów i zysków, menedżerowie często dochodzą do wniosku, że innowacje nie są w końcu aż tak ważne. Zdaniem autorów artykułu, dzieje się tak dlatego, że innowacyjność nie stała się integralnym elementem działalności wielu organizacji. W takich strukturach kreatywność, będąca źródłem przełomowych koncepcji, albo nie istnieje, albo jest tłumiona. Autorzy stawiają tym podmiotom za wzór branżę odzieżową. Słynne domy mody muszą co sezon kreować od nowa swoje kolekcje i tym samym wizerunek swoich marek. Inaczej grozi im pewna rynkowa śmierć. Aby sprostać temu ciągłemu wyzwaniu, firmy odzieżowe tworzą nietuzinkowe tandemy liderów, złożone z pełnego inwencji, „prawopółkulowego” dyrektora kreatywnego i nastawionego komercyjnie „lewopółkulowego” menedżera ds. marki. Autorzy nazywają takie alianse zespołami obupółkulowymi.

Kilka słynnych przykładów takich tandemów można znaleźć poza branżą odzieżową: Steve Jobs i dyrektor operacyjny firmy Apple, Tim Cook; kreatywny Bill Hewlett i znający się świetnie na biznesie David Packard; były trener lekkiej atletyki, który zaprojektował buty do biegania Nike, Bill Bowerman i jego partner od spraw biznesowych Phil Knight. Jednak branża odzieżowa poszła najdalej we wpisywaniu tego rodzaju duetów w swój model organizacyjny. Gucci Group i inne domy mody nauczyły się: tworzyć i hołubić efektywne partnerstwa pomiędzy ludźmi, których atutem jest kreatywność, oraz ludźmi, którzy znają się na liczbach; tak organizować działalność, by partnerzy mogli nią skutecznie kierować i nie mieli wątpliwości, za co odpowiadają, a także sprzyjać współpracy pomiędzy lewo- i prawopółkulowcami na każdym szczeblu hierarchii, by zapewnić sobie ciągły dopływ talentów.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz