Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:51

Innowacyjność jako źródło dochodów

Mimo że innowacyjność jest w firmach niemal przedmiotem kultu, większość nowych produktów nie przynosi zysków. Menedżerowie nie rozumieją, że wybrane przez nich podejście do innowacji jest równie...

Podziel się
Dodaj komentarz

Mimo że innowacyjność jest w firmach niemal przedmiotem kultu, większość nowych produktów nie przynosi zysków. Menedżerowie nie rozumieją, że wybrane przez nich podejście do innowacji jest równie ważne jak ona sama.

Najczęściej firmy trzymają się jednego z trzech podejść, które różnią się od siebie strukturą kosztów, wzorcem rentowności i profilem ryzyka. Każde z nich wymaga również innych umiejętności. Większość firm instynktownie wybiera rolę integratora, która polega na samodzielnym urynkowieniu innowacji poprzez sterowanie wszystkimi etapami procesu komercjalizacji produktu. Niekiedy firmy wolą być jednak aranżerami, którzy koncentrują się tylko na wybranych etapach procesu komercjalizacji, a w pozostałych kwestiach zdają się na partnerów. Może być wreszcie i tak, że firma decyduje się na rolę licencjodawcy, czyli sprzedaje lub licencjonuje nowy produkt lub pomysł obcej firmie, która sama zajmuje się jego urynkowieniem.

Każda innowacja wymaga innego podejścia. Z badań przeprowadzonych przez autorów artykułu wynika, że wybierając najwłaściwsze podejście, firmy często zapewniają sobie dwu- lub trzykrotnie większe zyski, niż gdyby wybrały podejście najmniej skuteczne. A mimo to firmy polegają zwykle tylko na jednym, wypróbowanym modelu. Byłoby lepiej, gdyby menedżerowie patrzyli na perspektywy sukcesu innowacji przez pryzmat takich czynników, jak specyfika branży, do której należy nowy produkt, charakterystyka samej innowacji oraz elementy ryzyka towarzyszącego urynkowieniu produktu. Dzięki temu firmy mogłyby dopasować podejście do konkretnej szansy rynkowej i zapewnić sobie zyski.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz