Notowania

Jak być dobrym szefem w ciężkich czasach

Badania wykazują, że ludzie dysponujący władzą często zwracają mniejszą uwagę na uczucia i potrzeby innych. Równocześnie ich podwładni poświęcają bardzo dużo energii na obserwowanie i interpretowanie...

Podziel się
Dodaj komentarz

Badania wykazują, że ludzie dysponujący władzą często zwracają mniejszą uwagę na uczucia i potrzeby innych. Równocześnie ich podwładni poświęcają bardzo dużo energii na obserwowanie i interpretowanie działań liderów. Te dwie tendencje tworzą toksyczny tandem, który w czasie kryzysu przybiera na sile.
Autor, profesor Stanford University, przedstawia przydatne ramy teoretyczne, które pozwolą szefom skoncentrować się na tym, czego ludzie najbardziej od nich potrzebują. W sytuacji, kiedy pracownicy czują się zagrożeni, dobry szef szuka sposobów, aby zapewnić im przewidywalność, zrozumienie, kontrolę i współczucie.
Przewidywalność. Udzielaj pracownikom jak najwięcej informacji na temat tego, co i kiedy ich spotka. Przygotowani będę mniej cierpieć.
Zrozumienie. Wprowadzając każdą większą zmianę, wyjaśniaj, dlaczego jest niezbędna i jak wpłynie na codzienną działalność firmy. Komunikacja wewnętrzna powinna być prosta, konkretna i powtarzalna.
Kontrola. Nie przedstawiaj przeszkód jako zbyt dużych, zbyt złożonych lub zbyt skomplikowanych, bo ludzie poczują się przytłoczeni i bezradni. Jeśli rozbijesz zadanie na łatwiejsze do zrealizowania składniki, uporają się z nimi bez wahania.
Współczucie. Zadbaj o emocjonalne potrzeby zwalnianych osób i pomóż im zachować godność. To bardzo ważne zarówno dla nich, jak i dla tych pracowników, którzy przetrwają cięcia. Szkalowanie odchodzących zdemoralizuje pozostałych w firmie i może nawet skłonić najlepszych z nich do opuszczenia twojej załogi.
Menedżer, który zaspokoi te cztery potrzeby podwładnych, będzie postrzegany jako „dbający o swoich ludzi” i może w zamian liczyć na ich szczerą lojalność przez długie lata.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz