Notowania

Jak motywować pracowników pierwszej linii

Najtrudniejszym wyzwaniem dla większości firm, w których kluczową rolę odgrywają pracownicy pierwszej linii, jest wyzwalanie w tych pracownikach energii do działania. Nie ma się czemu dziwić....

Podziel się
Dodaj komentarz

Najtrudniejszym wyzwaniem dla większości firm, w których kluczową rolę odgrywają pracownicy pierwszej linii, jest wyzwalanie w tych pracownikach energii do działania. Nie ma się czemu dziwić. Pracownicy pierwszej linii mają często bardzo niskie kwalifi kacje i mało zarabiają, a ich praca może być wyjątkowo nudna. Błędem byłoby jednak traktowanie tych pracowników wyłącznie jako źródła kosztów i problemów firmy, które trzeba ograniczać. Zarządzanie szeregowymi pracownikami jest bowiem dla firm nie tylko wyzwaniem, lecz także szansą na lepsze wyniki.

Przez ostatnie trzy lata zespół analityków z firmy doradczej McKinsey & Company i agencji analiz rynkowych Conference Board badał fi rmy, o których było wiadomo, że potrafi ą wzbudzać w pracownikach pierwszej linii chęć do pracy. Z pierwotnej listy 50 kandydatur do wnikliwej analizy wybrano 30 firm. Niektóre z nich już wtedy słynęły z fachowego podejścia do zarządzania szeregowymi pracownikami. Inne były pod tym względem mniej znane; niemniej dostarczały przekonujących przykładów programów, polityki i mechanizmów zarządzania, które wzbudzały w pracownikach zapał do pracy – i przynosiły konkretne rezultaty.

W połowie pracy nad projektem pojawiała się sugestia, aby zespół wpisał na swoją listę instytucję, która nigdy nie była przedmiotem jego zainteresowań. Chodziło o amerykański Korpus Piechoty Morskiej. Początkowo zespół odrzucił ten pomysł. Czego specjaliści od prowadzenia walki mogliby nauczyć specjalistów od biznesu w dziedzinie motywacji? Jednak po trzymiesięcznej obserwacji oddziałów piechoty morskiej i przeprowadzeniu niemal 100 wywiadów z jej żołnierzami zespół doszedł do wniosku, że jeśli chodzi o intelektualną i psychiczną mobilizację pierwszej linii, Korpus przewyższa wszelkie inne organizacje. Z badania wynika, że źródłem przewagi piechoty morskiej w tym obszarze jest pięć praktyk w dziedzinie zarządzania, które – choć rzadko spotykane w życiu gospodarczym – mogą być z pożytkiem stosowane w biznesie.

Tagi: zarządzanie zasobami ludzkimi, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz