Notowania

Przejdź na
zarządzanie
18.07.2011 09:51

Jak motywować "trudnych" pracowników

Menedżerowie, którzy motywują podwładnych za pomocą zachęt, siły swojej wizji i pasji, pobudzają do działania tylko ludzi otwartych na motywację. Powstaje pytanie: jak wpływać na krnąbrnych...

Podziel się
Dodaj komentarz

Menedżerowie, którzy motywują podwładnych za pomocą zachęt, siły swojej wizji i pasji, pobudzają do działania tylko ludzi otwartych na motywację. Powstaje pytanie: jak wpływać na krnąbrnych pracowników, którzy nigdy nie wykonują poleceń, za to zajmują nam większość cennego czasu? Nigel Nicholson twierdzi, że nie można ich skutecznie mobilizować, muszą to zrobić oni sami. Proponuje też metodę, która wywraca do góry nogami tradycyjne koncepcje.

Zamiast narzucać „trudnym” pracownikom własne rozwiązania, menedżer powinien wydobyć je od nich samych, stwarzając warunki do wykorzystania indywidualnych systemów wewnętrznej motywacji dla osiągania racjonalnie określonych celów. Zadanie to polega na usuwaniu przeszkód blokujących działanie bodźców. Niekiedy szef musi przyjrzeć się sobie i zmienić osłabiający motywację styl zarządzania. Proponowana przez autora metoda wymaga od menedżera przejęcia kontroli nad sytuacją i znalezienia rozwiązania problemu. Metoda jest dosyć czasochłonna, ale skuteczniejsza niż inne środki. Posługując się przykładami, Nicholson krok po kroku wyjaśnia jej zasady oraz wskazuje zagrożenia.

Pierwszym posunięciem menedżera powinno być stworzenie pełnego obrazu „trudnego” pracownika. Drugim – wymagającym od menedżera znacznej elastyczności – modyfikacja celów, stosownie do możliwości pracownika. Trzeci krok obejmuje zaplanowane w szczegółach spotkanie w cztery oczy na neutralnym gruncie.

Niezależnie od tego, czy problem zostanie rozwiązany, czy zażegnany, korzyści ze stosowania tej metody dotyczą nie tylko pracowników opornych na motywację. Działa ona inspirująco na grupę i jest dowodem na to, że firma nie spisuje pracowników na straty, lecz stara się im pomóc.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz