Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:52

Jak naprawdę myślą stratedzy

Tworząc strategię, szefowie są zazwyczaj tak zaabsorbowani konkretami – koncepcjami, liczbami, planami – że na ogół nie uświadamiają sobie, jak często w swoim rozumowaniu posługują się...

Podziel się
Dodaj komentarz

Tworząc strategię, szefowie są zazwyczaj tak zaabsorbowani konkretami – koncepcjami, liczbami, planami – że na ogół nie uświadamiają sobie, jak często w swoim rozumowaniu posługują się analogiami. Dlatego zapewne nie interesują się przydatną wiedzą – zebraną przez psychologów i naukowców innych dyscyplin – na temat pułapek rozumowania przez analogię. Ci jednak, którzy zwrócą na nie uwagę, będą podejmować lepsze decyzje strategiczne i popełnią mniej błędów.

Supermarkety były inspiracją dla Charlesa Lazarusa, kiedy zakładał sieć sklepów z zabawkami Toys R Us; Intel wylansował swoje procesory zaliczające się do dolnego segmentu rynku, żeby uniknąć losów koncernu hutniczego U.S. Steel; a sieć sklepów z elektroniką użytkową Circuit City utworzyła firmę handlującą używanymi samochodami CarMax, gdyż dostrzegła analogię między obu rynkami. W każdym z tych przykładów przedstawiono podstawowe elementy rozumowania przez analogię: nowy problem lub nową okazję; konkretny wcześniejszy kontekst, który menedżerowie uważają za podobny pod zasadniczymi względami; i rozwiązanie, które warto przenieść z pierwotnych okoliczności do nowych.

Rozumowanie przez analogię jest potężnym narzędziem do zapoczątkowania przełomowych pomysłów. Jednakże gdy opiera się analogie na bardzo powierzchownych podobieństwach, skutki mogą być bardzo groźne (na przykład lekkomyślna dywersyfikacja, oparta na luźnych analogiach, odegrała pewną rolę w katastrofie Enronu). Psychologowie odkryli, że bardzo łatwo można nie dostrzec powierzchowności analogii.

Cztery proste kroki mogą zwiększyć szanse zespołu kierowniczego na skuteczne posługiwanie się analogią: rozpoznać analogię i określić jej cel; dogłębnie poznać źródło analogii; sprawdzić, czy podobieństwo nie jest tylko powierzchowne; zdecydować, czy oryginalna strategia, odpowiednio przekształcona, będzie skuteczna w sektorze docelowym.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz