Jak nie wpadać w pułapki etyczne?

Jak nie wpadać w pułapki etyczne?

Co ma zrobić duża międzynarodowa firma, żeby tysiące zatrudnionych w niej ludzi, pracujących w setkach krajów, zachowało etyczną postawę w obliczu rynkowej presji?
Autor, główny radca prawny General Electric z blisko dwudziestoletnim stażem, należał do zespołu, który starał się znaleźć na to sposób. Chodziło o to, aby menedżerowie i ich podwładni byli motywowani do etycznego postępowania równie mocno co do osiągania celów finansowych.
Heineman opisuje szereg systemów, w których jasna komunikacja oczekiwań łączy się z nadzorem, zapobieganiem nieuczciwości i wynagradzaniem pracowników za przestrzeganie standardów etycznych. Najwyższym oczekiwaniom muszą sprostać członkowie kierownictwa, a ewentualne sankcje za ich wykroczenia są najdotkliwsze. Autor artykułu przytacza liczne przykłady wysoko postawionych menedżerów, których nieumiejętność wdrożenia i przestrzegania standardów etycznych doprowadziła do zwolnienia, nawet wówczas, gdy firma musiała drogo
za to zapłacić lub gdy sami ukarani nie wiedzieli o wykroczeniach popełnianych przez ich podwładnych.
Autor twierdzi, że powszechna obecnie koncentracja na obowiązkach rady nadzorczej w kontekście nadzoru nad organizacją nie przynosi pożądanych rezultatów. Czas zakończyć dyskusje o kontroli rady nadzorczej nad prezesem i zastanowić się, co mogą zrobić przywódcy, aby zaszczepić standardy etyczne na wszystkich poziomach organizacji.

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN ARTYKUŁ? KUP DOSTĘP DO PEŁNEJ TREŚCI

Harvard Business Review Polska
Czytaj także
Polecane galerie