Notowania

przedsiębiorczość
18.07.2011 09:50

Jak pokonać barierę dostępu do kapitału

Stworzenie własnej firmy wyzwala w przedsiębiorcach ogromne pokłady energii. Założyciel często pracuje po kilkanaście godzin, aby tylko rozwinąć swój biznes. Jeśli mu się powiedzie i zacznie obracać...

Podziel się
Dodaj komentarz

Stworzenie własnej firmy wyzwala w przedsiębiorcach ogromne pokłady energii. Założyciel często pracuje po kilkanaście godzin, aby tylko rozwinąć swój biznes. Jeśli mu się powiedzie i zacznie obracać setkami tysięcy złotych, szybko stanie przed strategicznym wyborem. Czy nadal działać na średnią skalę i rozwijać się stopniowo za wypracowane przez siebie zyski, narażając się na duże ryzyko upadku w wyniku możliwej wojny cenowej lub złej koniunktury? A może działać na dużą skalę i szybko rosnąć, zmniejszając niebezpieczeństwo upadku, lecz oddając w zamian część kontroli nad firmą inwestorom zewnętrznym?

Pod koniec lat 90. przed takim wyborem stanęła firma kurierska Stolica. Janusz Niedźwiedzki, autor artykułu i założyciel firmy, zdecydował się na tę drugą, trudniejszą dla założyciela możliwość.

W swoim artykule opowiada o wyborach, jakich musiał po drodze dokonywać. Postawił na dynamiczny rozwój i kosztowny wzrost. Bank – choć znakomity partner dla firmy rozwijającej się stopniowo – okazał się zbyt konserwatywny jak na potrzeby firmy, która chce się rozwijać skokowo. W efekcie, założyciele Stolicy znaleźli alternatywne źródła kapitału. Do wyboru mieli trzy opcje. Wejście na giełdę daje duże pieniądze, ale wprowadza rygor i presję na szybkie zyski. Wprowadzenie inwestora branżowego daje podobne pieniądze i wymaga mniej formalności, ale de facto oznacza sprzedaż firmy. Inwestor finansowy oferuje mniejsze pieniądze niż wynika z wyceny firmy, ale daje je szybko, a wraz z nimi know-how i bezpieczeństwo. Po 4-6 latach założyciele firmy mogą odzyskać pełnię kontroli nad firmą.

Janusz Niedźwiedzki zdecydował się na tę ostatnią opcję. W artykule mówi, jak przyciągnąć inwestora finansowego (fundusz wysokiego ryzyka) i jak wynegocjować korzystne warunki. Jego decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Choć w momencie założenia firmy na rynku działało wielu polskich konkurentów, a każdego dnia rodziła się i upadała kolejna firma kurierska, Stolica przetrwała i nadal dynamicznie się rozwija.

Tagi: przedsiębiorczość, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz