Notowania

zarządzanie
18.07.2011 10:01

Jak przekazywać złe wiadomości

Przekazywanie pracownikowi złych wiadomości, takich jak zwolnienie czy redukcja pensji, wywołuje często u  przełożonego silne obciążenie psychiczne. Podobnie, choć znacznie intensywniej, odczuwają ten...

Podziel się
Dodaj komentarz

Przekazywanie pracownikowi złych wiadomości, takich jak zwolnienie czy redukcja pensji, wywołuje często u  przełożonego silne obciążenie psychiczne. Podobnie, choć znacznie intensywniej, odczuwają ten problem lekarze onkolodzy, którzy codziennie stają przed koniecznością komunikowania swoim pacjentom złych wieści. Aby zmniejszyć stres i depresję wywoływane takimi rozmowami, doktor Andrzej Kudelka wraz z  kilkoma kolegami stworzyli - popartą badaniami i empirycznymi dowodami - metodę prowadzenia trudnej rozmowy, o akronimie SPIKES, opartej na szeregu zachowań: ustawienie miejsca i  umiejętność Słuchania; stwierdzenie stanu wiedzy pacjenta o Powadze sytuacji; gotowość i zgoda pacjenta na otrzymanie Informacji; Kontynuacja podawania faktów o sytuacji; wsparcie poprzez reagowanie na Emocje z Empatią; Strategia i podsumowanie planu działań.

Innymi słowy, trzeba w tej metodzie pamiętać, by nazywać i akceptować emocje naszego rozmówcy oraz stopniowo przekazywać mu wiadomości, wielokrotnie przy tym sprawdzając jego gotowość na przyjęcie kolejnej dawki informacji i powstrzymując się od dalszej komunikacji w razie braku takiej gotowości.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz