Notowania

przedsiębiorczość
18.07.2011 10:01

Jak stymulować przedsiębiorczość

Stymulowanie przedsiębiorczości w skali kraju z pewnością nie jest zadaniem łatwym. A jednak Rwanda - mimo niesprzyjających, jakby się wydawało, okoliczności związanych chociażby z trudnym okresem...

Podziel się
Dodaj komentarz

Stymulowanie przedsiębiorczości w skali kraju z pewnością nie jest zadaniem łatwym. A jednak Rwanda - mimo niesprzyjających, jakby się wydawało, okoliczności związanych chociażby z trudnym okresem wojny domowej - radzi sobie z tym wyzwaniem znacznie lepiej niż np. Włochy, Czechy czy Polska. Jak jej się to udaje? Niemała zasługa przypada przywódcom państwowym, którzy przyczynili się do stworzenia otoczenia przyjaznego lokalnym przedsiębiorcom, które autor artykułu nazywa ekosystemem przedsiębiorczości.

Choć nie istnieje gotowa recepta na sukces w tym obszarze, to jednak autor na podstawie wiedzy teoretycznej i praktycznej przedstawia dziewięć wytycznych, których przestrzeganie pozwoli nie zboczyć z właściwie obranego kursu. Przede wszystkim argumentuje, że ekosystem przedsiębiorczości musi być mocno osadzony w kontekście lokalnym, czy to pod względem bogactw naturalnych, czy położenia geograficznego, czy uwarunkowań kulturowych. Co więcej, choć stworzenie odpowiednich ram administracyjno-prawnych ma dla rozkwitu przedsiębiorczości kapitalne znaczenie, to jednak ekosystemy najlepiej rozwijają się w sposób naturalny, co oznacza, że rządy powinny niejako podążać w kierunku,
w jakim zmierzają przedsiębiorcy, zamiast faworyzować wybrane gałęzie gospodarki. Ponadto dobrym posunięciem jest zaproszenie do współpracy sektora prywatnego, by wykorzystać niezbędną na początkowym etapie budowy ekosystemu istniejącą wiedzę fachową.

Tagi: przedsiębiorczość, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz