Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:53

Jak uczciwie rozmawiać o strategii biznesowej firmy

Bardzo wiele firm nie osiąga wyników, na jakie je stać, ponieważ nie potrafi rozwiązać problemu przepaści pomiędzy własną strategią biznesową a posiadanymi zdolnościami i realiami rynkowymi, jakim...

Podziel się
Dodaj komentarz

Bardzo wiele firm nie osiąga wyników, na jakie je stać, ponieważ nie potrafi rozwiązać problemu przepaści pomiędzy własną strategią biznesową a posiadanymi zdolnościami i realiami rynkowymi, jakim musi stawić czoła. Wynika to z dwóch powodów: po pierwsze, kadra kierownicza nie umie zaangażować się w szczere rozmowy na temat problemów zagrażających działalności firmy oraz, po drugie, menedżerowie niższych szczebli boją się wyrazić swoją opinię. Tu tkwią przyczyny niepowodzeń przy wdrażaniu strategii. Rzeczywiście, dynamika wielu firm często utrudnia kierownictwu poznanie całej prawdy z perspektywy menedżerów "na dole".

Beer i Eisenstat przedstawiają metodologię, którą opracowali w celu wydobycia na światło dzienne prawdy o problemach firm (a prawda ta zawsze tkwi wewnątrz nich) w taki sposób, aby kadra kierownicza mogła ją pożytecznie wykorzystać. Powołując zespół złożony z najskuteczniejszych menedżerów, którego zadaniem jest zdobycie wiedzy o problemach strategicznych i organizacyjnych, kierownictwo wysyła jasny komunikat, że naprawdę zależy mu na poznaniu prawdy. Członkowie zespołu przedstawiają wyniki swoich badań kierownictwu w formie dyskusji. Rozmowa musi oscylować pomiędzy poparciem dla strategii a stawianiem pytań; musi dotyczyć najważniejszych spraw; musi być zbiorowa i jawna; musi pozwolić pracownikom na szczerość bez ryzyka utraty pracy; musi też być uporządkowana. Taka bezpośrednia informacja zwrotna ze strony najlepszych ludzi stymuluje kierownictwo do rozpoczęcia zmian, których w przeciwnym razie mogłoby się nie podjąć.

Menedżerowie, którzy zaangażowali się w ten proces, byli w stanie dokonać ogromnych przeobrażeń w strukturze organizacyjnej swoich firm, w sposobie zarządzania nimi, przyczynili się też do znacznej poprawy osiąganych wyników. Sukces, który ma swe źródła w szczerej rozmowie, rodzi kolejny dialog, służący dalszej poprawie wyników firmy.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz