Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:57

Jak uratować firmę, zachowując jej tożsamość

Kiedy w marcu 1999 r. Renault i Nissan zawarły sojusz strategiczny, Nissan przeżywał poważne trudności. Japoński wytwórca samochodów od ośmiu lat nie był w stanie wypracować zysków. Firma słynęła z...

Podziel się
Dodaj komentarz

Kiedy w marcu 1999 r. Renault i Nissan zawarły sojusz strategiczny, Nissan przeżywał poważne trudności. Japoński wytwórca samochodów od ośmiu lat nie był w stanie wypracować zysków. Firma słynęła z niskich marż, a koszty związane z zaopatrzeniem w surowce, części i komponenty były o 10-25% wyższe niż w Renault. Dodatkowym źródłem wysokich kosztów były nadmierne moce produkcyjne, które daleko wykraczały poza potrzeby firmy. Same fabryki w Japonii mogły wyprodukować o milion samochodów rocznie więcej, niż wynosiła sprzedaż firmy. Z kolei długi Nissana, nawet już po dokonaniu inwestycji kapitałowej przez Renault, przekraczały 11 mld dolarów. Była to dosłownie sytuacja typu życie lub śmierć: albo Nissan dokona transformacji, albo przestanie istnieć. Carlos Ghosn, weteran reorganizacji w firmach Renault i Michelin, został poproszony, by pojechać do Tokio z misją uratowania Nissana. Jako outsider zdawał sobie sprawę, że podjął się bardzo trudnego zadania.W relacji z pierwszej ręki Ghosn opowiada historię
transformacji Nissana. Wyjaśnia, jak oparł się na zespołach wielofunkcyjnych i jak stały się one potężnym narzędziem sprawiającym, że menedżerowie liniowi zaczęli patrzeć poza swe granice funkcjonalne i regionalne. Ghosn twierdzi także, że na sukces składa się nie tylko dokonanie zasadniczych zmian w organizacji i operacjach firmy, trzeba także ochronić tożsamość firmy i godność jej pracowników. Te dwa cele – dokonanie zmian i ochrona tożsamości – często mogą wejść w konflikt. Jednoczesne dążenie do ich osiągnięcia wymaga czasami precyzyjnego i adaptacyjnego sterowania procesem zmian. Kluczem do sukcesu, jak twierdzi Ghosn, jest zbudowanie silnej kultury organizacji, która wykorzysta produktywne aspekty kultury danego kraju.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz