Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:59

Jak uzyskać przewagę nad konkurencją w czasie dekoniunktury

Kryzysy stwarzają rzadką szansę wymanewrowania rywali. Najpierw musisz jednak, krok po kroku, ocenić zdolność swojej firmy do przetrzymania nawałnicy i podjęcia kroków zaradczych. Konsultanci z Boston...

Podziel się
Dodaj komentarz

Kryzysy stwarzają rzadką szansę wymanewrowania rywali. Najpierw musisz jednak, krok po kroku, ocenić zdolność swojej firmy do przetrzymania nawałnicy i podjęcia kroków zaradczych. Konsultanci z Boston Consulting Group przedstawiają kompleksowe podejście, pozwalające zmierzyć się z powyższym wyzwaniem, które wymaga zarówno działań defensywnych, jak i ofensywnych. W niektórych firmach efektem tego procesu będzie program niezwłocznych zadań, będących dla normalnego funkcjonowania tych firm rodzajem turbodoładowania. Inne z przykrością odkryją, że jedynym wyjściem jest dla nich pilne przestawienie się na całkiem nowe tory i wdrożenie programu naprawczego.
Aby funkcjonować w stabilny sposób, firmy muszą: 1) zabezpieczać swoje podstawy finansowe przez, na przykład, monitorowanie stanu finansów i maksymalizację przepływów pieniężnych, zarządzanie ryzykiem kredytowania klientów, ograniczenie kapitału obrotowego oraz optymalizację swojej struktury finansowej i możliwości finansowania; 2) chronić prowadzoną działalność przez redukowanie kosztów, zwiększanie efektywności organizacyjnej, aktywne zarządzanie przychodami, przemyślenie asortymentu produktów i dokonywanie dezinwestycji obszarów spoza podstawowej działalności oraz 3) starać się zmaksymalizować wartość rynkową względem rywali przez proaktywną postawę w relacjach z inwestorami i przedkładanie wypłaty dywidend ponad wykup własnych akcji.
Aby zdobyć przewagę konkurencyjną, organizacje muszą dokonywać dalekowzrocznych inwestycji, wyszukiwać okazyjnych i potencjalnie transformacyjnych przejęć, a także zastanowić się nad przebudową swoich modeli biznesowych. Jako swoisty instruktaż walki z recesją artykuł pomoże firmom nie tylko przetrwać kryzys, ale także rozwinąć skrzydła wtedy, gdy dobiegnie on kresu.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz