Notowania

zarządzanie operacyjne
18.07.2011 09:52

Jakiego łańcucha dostaw wymaga twój produkt?

Nigdy dotąd technologia i myśl ludzka nie były tak mocno zaangażowane w poszukiwanie sposobów poprawy efektywności łańcuchów dostaw. Za pośrednictwem sklepowych skanerów firmy odczytują potrzeby...

Podziel się
Dodaj komentarz

Nigdy dotąd technologia i myśl ludzka nie były tak mocno zaangażowane w poszukiwanie sposobów poprawy efektywności łańcuchów dostaw. Za pośrednictwem sklepowych skanerów firmy odczytują potrzeby klientów i drogą elektronicznej wymiany danych przekazują je wszystkim ogniwom łańcucha dostaw, a te reagują na potrzeby klientów przy użyciu elastycznych metod produkcji, zautomatyzowanych systemów magazynowania i szybkich procesów logistycznych.

Mimo to łańcuchy dostaw wielu firm działają coraz gorzej. W niektórych przypadkach koszty ich funkcjonowania osiągają rekordowo wysoki poziom, a winne są temu zarówno rozbieżne interesy partnerów, jak i szkodliwe praktyki branżowe w rodzaju nadmiernego wykorzystywania promocji cenowych (co prowadzi do dużych, nieprzewidywalnych fluktuacji popytu).

Dlaczego nowe koncepcje i technologie nie zaowocowały poprawą efektywności łańcuchów dostaw? Ponieważ menedżerom zabrakło metodologii pozwalającej ocenić, które z nich najlepiej pasują do sytuacji konkretnej firmy. Autor artykułu ma za sobą dziesięcioletnią pracę badawczą i doradczą w zakresie funkcjonowania łańcuchów dostaw w tak różnych branżach, jak żywność, modna odzież i motoryzacja. Jej wyniki pozwoliły mu opracować skuteczną metodologię. Dzięki niej menedżerowie mogą łatwiej określić charakter popytu na swoje produkty i tak zaprojektować łańcuch dostaw, by w optymalny sposób zaspokoić ten popyt.

Udało się to tylko takim firmom, jak Sport Obermeyer, National Bicycle czy Campbell Soup. W większości innych przedsiębiorstw menedżerowie narzekają, że nie wiedzą, co zrobić, by ich łańcuchy dostaw stały się efektywne i przestały wzbudzać głębokie niezadowolenie klientów. Możliwe, że źródłem tych problemów jest rozbieżność pomiędzy strategią podaży a strategią produktową. Zgranie tych dwóch strategii nie jest rzeczą łatwą, ale ze względu na znaczącą przewagę konkurencyjną, wartą wysiłku.

Tagi: zarządzanie operacyjne, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz