Notowania

Kampania na rzecz zmian

Większość firm musi się zmieniać, jeżeli ma pozostać przy życiu. Choć wprowadzanie zmian jest trudne, nie jest jednak niemożliwe i daje się usystematyzować. Autor, uczestniczący w przekształceniach...

Podziel się
Dodaj komentarz

Większość firm musi się zmieniać, jeżeli ma pozostać przy życiu. Choć wprowadzanie zmian jest trudne, nie jest jednak niemożliwe i daje się usystematyzować. Autor, uczestniczący w przekształceniach dziesiątek firm, uważa, że sukces takich zmian zależy bardziej od wykonania niż od przyjętych podstaw koncepcyjnych.

Skuteczne programy zmian, jak zaobserwował, miały jedną wspólną cechę: wykorzystywały trzy odrębne, lecz wzajemnie powiązane kampanie – „polityczną”, „marketingową” i „militarną”. Autor ilustruje efektywność poszczególnych kampanii, przytaczając przykłady takich firm, jak Hewlett-Packard, Bristol-Meyers Squibb czy Saturn.

Kampania „polityczna”polega na stworzeniu dostatecznie silnej koalicji, aby inicjatywę wesprzeć i doprowadzić do końca. Czasami koalicje tworzy się poprzez wprowadzanie zmian w formalnej strukturze organizacyjnej firmy. Można je jednak zawiązać również w oparciu o nieformalne układy lub przejściowe rozwiązania organizacyjne.

Kampania „marketingowa” musi wykraczać poza zwykłe podanie do publicznej wiadomości korzyści wynikających z wprowadzanych zmian. Powinna odwoływać się do myśli i odczuć pracowników z całej firmy, szczególnie z terenu, oraz korzystać z inicjatyw i zapału nieformalnych liderów zmian, którzy zazwyczaj nadają tempo przekształceń. Należy także jasno sprecyzować hasło programu przekształceń.

Kampania „militarna”uruchamia cenne zasoby czasu i uwagi kierownictwa po to, aby pokonać opór załogi. „Linie dostaw” tych zasobów można na przykład skutecznie zabezpieczyć, przyłączając się do inicjatyw, które już zwróciły uwagę pracowników lub istnieją nieoficjalnie. Kierownictwo może też zdecydować się na stworzenie „przyczółka” dla dalszych zmian poprzez przeprowadzenie projektów pilotażowych, mających przetestować nowe idee czy sposoby działania.

Liderzy zmian, którzy odnoszą sukcesy, podejmują wszystkie trzy kampanie jednocześnie. Jeżeli którejś z nich nie wdroży się właściwie, cała inicjatywa na rzecz zmian skazana jest na niepowodzenie.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz