Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Kiedy firma może zbudować pozytywny wizerunek

1
Podziel się:

Każda firma, każda marka ma wizerunek. To co myślą o firmie klienci, jaką mają na jej temat opinię, jakie skojarzenia z tytułu bezpośrednich kontaktów lub tylko opowieści - nazywamy wizerunkiem

Kiedy firma może zbudować pozytywny wizerunek
(Fotolia)
bEISpTkR

Każda organizacja, każda marka ma wizerunek. To co myślą o firmie klienci, jaką mają na jej temat opinię, jakie skojarzenia z tytułu bezpośrednich kontaktów lub tylko opowieści - nazywamy wizerunkiem. Wizerunek ma wpływ na opinię o marce i nastawienie do niej. Z tego powodu, wizerunek wpływa na sprzedaż oraz poziom cen. Dobry wizerunek przyciąga klientów i uzasadnia proponowany poziom cenowy. Skąd się bierze dobry wizerunek?

Marka może mieć zły wizerunek, ze względu na złe skojarzenia, które powstały z faktu braku planowania i zarządzania wizerunkiem. Drugą sytuacją, w której wizerunek może być obciążony negatywnymi wartościami i skojarzeniami są problemy i wpadki firmy, informacje które na długo do marki przylgnęły. Te dwa wypadki dotyczą obiektywnie złych cech wizerunku. Niezależnie od branży, niezależnie od firmy są cechy, które mają negatywne znaczenie i niepożądane konotacje.

O złym wizerunku marki możemy mówić także wtedy, gdy wizerunek nie jest dopasowany do profilu firmy, rynku działania i oczekiwań klientów. Sam wizerunek może być pozytywny, ale absolutnie nieprzydatny. O złym wizerunku możemy mówić nawet wtedy, gdy podobny wizerunek ma większość firm z jakieś branży. Chodzi o to, że firmy i marki traktowane są przez otoczenie identycznie, brakuje wyróżnienia.

bEISpTkT

Nieświadome posiadania wizerunku będącego konwencją dla danej branży, firmy inwestują poważne środki w zbudowanie wysokiej świadomości marki. Wychodzą z założenia, że ten kto jest bardziej znany ma silniejszą markę. Tylko że po krótkim czasie klienci znają większość marek. Gdy nie wiedzą co wyróżnia marki, jakie unikalne wartości oferują, czyli jaki wyróżniający wizerunek mają, elementem wyróżnienia staje się ... niska cena. To jedna z przyczyn wojen cenowych i presji klientów na dostawców.

Inną perspektywą złego wizerunku jest jego niedopasowanie do strategii biznesowej firmy. Strategia mówi: kto jest klientem firmy a kto nie, co firma oferuje a czego nie, jak oferuje. Wizerunek może być atrakcyjny dla grupy docelowej, która nie jest dla firmy atrakcyjna. Cechy wizerunku i wartości mogą być niedopasowane do rynku działania firmy. I w końcu wizerunek nie prezentuje cech unikalnych oferty tyko standardy i „branżowe truizmy”. W takim wypadku mówimy o braku integracji wizerunku ze strategią biznesową.

Ostatnim obszarem „złego wizerunku” jest nieumiejętność wykorzystania wizerunku do celów biznesowych. Czyli firma ma dobry wizerunek, który wyróżnia markę na rynku, ale nie potrafi przełożyć tego na powiększenie udziałów rynkowych i wzrost sprzedaży, nie umie uzyskać odpowiednich cen i marż. Wizerunek zbyt wąski, zbyt mocno skoncentrowany na ofercie może być także ograniczeniem w rozszerzaniu marki na nowe oferty, może przeszkadzać w wejściu na nowy rynek lub utrudniać dotarcie do nowych grup klientów.

Zły wizerunek można zmienić, modyfikować lub udoskonalić. Zmiana wizerunku, jako odrzucenie obecnego wizerunku i zastąpienie go zupełnie nowym, powinna następować gdy koszty zmiany wizerunku są niższe od kosztów jego zmodyfikowania. I nie chodzi tu tylko o koszty samej zmiany, ale także straty wynikające z mniejszej sprzedaży i niższych cen, będących konsekwencją złego wizerunku.

bEISpTkZ

Jak zbudować dobry wizerunek?

Marka to umiejętność wykorzystania wizerunku do wspierania celów biznesowych. Dobra marka opiera się zawsze na dobrym wizerunku. Jak więc zaprogramować dobry, unikalny i wyróżniający wizerunek, na którym firma może zarobić? Punktem wyjściowym są potrzeby klientów. Segmentacja z perspektywy potrzeb opiera się na założeniu, że różni ludzie mają podobne potrzeby.

Nie warto dzielić ludzi ze względu na cechy socjodemograficzne, tylko różnorodność potrzeb powinna być podstawą segmentacji. Nie ma sensu myśleć o zaspokojeniu wszystkich potrzeb – trzeba wybrać te, które występują często i za które klienci odpowiednio zapłacą. Określenie korzyści, jakie dostarczymy klientowi jest podstawą do zbudowania tak zwanej wartości dodanej, czyli takich cech i wartości oferty, które będą preferowali klienci przed ofertami konkurentów.

Do tego potrzebny jest efektywny model biznesowy. Model biznesowy to sposób uorganizowania firmy tak, aby w ekonomiczny sposób dostarczał on klientom wartość dodaną. Jeżeli firma potrafi określić wartość dodaną dla klienta, potrafi także opisać swoje wyróżnienie, a to znaczy, że może budować unikalny i wartościowy z perspektywy klientów wizerunek. A w konsekwencji powiększać udziały rynkowe i podnosić rentowność. Dlatego marka może stanowić bardzo znacząca część wartości finansowej firmy. Ale bez dobrego wizerunku nie ma dobrej marki.

bEISpTla

Czytaj więcej w Money.pl

bEISpTlu
akademia managera
strategie firm
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
Dariusz
2 lata temu
Firma nie powinna rozpoczynać tworzenia wizerunku od publikacji promocyjnych treści w social media i na swojej witrynie. Niezawodne jest rozpoczynanie działania od pozyskania zaufania klienta i przekonania go do swojego produktu lub usługi. Chodzi o pozyskanie zaufania! Zastanawialiśmy się, jak robić więcej na rzecz budowania wizerunku i skonsultowaliśmy się z poleconą przez znajomych firmą Orchidea Group. W naszej branży bardzo istotne jest spotkanie się twarzą w twarz z klientem. Specjalista, który nas obsługiwał zasugerował zainwestowanie w targi. Stworzyliśmy roczny plan uczestnictwa w targach, zamówiliśmy w Orchidei stanowiska, gadżety reklamowe i ulotki i ruszyliśmy. Okazuje się, że targi to całkiem dobra zabawa i rzeczywiście bardzo pozytywnie wpływają na rozpoznawalność marki.