Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 10:01

Kultura na tak

Amazon.com od czasu powstania w 1995 roku zadziwia świat śmiałymi posunięciami, po których ludzie gotowi są przewidywać rychły upadek firmy. Po co otwierać własną platformę sprzedaży detalicznej do...

Podziel się
Dodaj komentarz

Amazon.com od czasu powstania w 1995 roku zadziwia świat śmiałymi posunięciami, po których ludzie gotowi są przewidywać rychły upadek firmy. Po co otwierać własną platformę sprzedaży detalicznej do dyspozycji konkurencji w postaci sprzedawców niezwiązanych z firmą? Po co udostępniać opracowane przez Amazon na własny użytek narzędzia projektantom stron internetowych? (Po co także publikować negatywne recenzje oferowanych produktów?)
Dwoje redaktorów HBR - Julia Kirby i  Thomas A. Stewart - zapytało Bezosa, założyciela i prezesa firmy, o  to, czym się wyróżnia proces tworzenia strategii w Amazonie. Po tych rozmowach odeszli z przekonaniem, że u źródeł strategii i kultury Amazonu leży silny, przedsiębiorczy optymizm i jedno jedyne pytanie: „Co będzie najlepsze dla klienta?".

Bezos przedstawia siebie jako osobę w pełni skoncentrowaną na kliencie. Wie, że klienci chcą szerokiego asortymentu, niskich cen i szybkich dostaw - i jest przekonany, że to się nie zmieni. Jego zdaniem, gdy firmy skoncentrowane na konkurencji zostają liderami w swojej branży, ryzykują popadnięcie w  samozadowolenie, zaś firmy przyjmujące orientację na klientów muszą stale się rozwijać. Gdy Bezos podejrzewa, że przed firmą wyłania się jakaś szansa, zadaje pytanie: „Dlaczego nie?", które prowadzi do maksymalnego zwiększenia liczby eksperymentów w skali całej firmy: „Ludzie mówią: ťZrobimy to. Wymyślimy jakiś sposóbŤ". To jest właśnie kultura na „tak".

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz