Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:54

Lepsze zarządzanie działalnością zakupową:wysokie zyski małym kosztem

Zakupy (purchasing) to w dużych polskich firmach obszar zapomniany. Rodzimi menedżerowie rzadko poświęcają mu większą uwagę, wychodząc być może z założenia, że w gospodarce rynkowej z kupowaniem nie...

Podziel się
Dodaj komentarz

Zakupy (purchasing) to w dużych polskich firmach obszar zapomniany. Rodzimi menedżerowie rzadko poświęcają mu większą uwagę, wychodząc być może z założenia, że w gospodarce rynkowej z kupowaniem nie ma problemów. Zamiast tego kładą nacisk na sprzedaż (ponieważ generuje przychód firmy) i marketing (ponieważ stanowi siłę napędową dla sprzedaży).

Tymczasem obecne trendy rozwoju biznesu na świecie wskazują, że powinno być dokładnie odwrotnie, jeśli chodzi o rolę zakupów w organizacji. Firmy bowiem coraz więcej kupują na zewnątrz. Zgodnie ze światowymi trendami skupiają się na zarządzaniu swoją główną działalnością, resztę powierzając dostawcom. Obszar zakupów pochłania więc dużą i rosnącą pulę pieniędzy. Ponieważ pieniądze te nie są skrupulatnie nadzorowane, można z nich wycisnąć spore oszczędności, a tym samym spore zyski.

W niniejszym artykule starszy konsultant z AT Kearney pisze o tym, jak polskie firmy mogą małym kosztem osiągnąć duże oszczędności, a przez to pokaźny wzrost zysku, sięgający nawet 200%. Autor omawia dziewięć inicjatyw o różnej skali oszczędności i wymaganej pracochłonności. Proponuje m.in., by firmy oszacowały całkowite koszty użytkowania w czasie cyklu życia kupowanego produktu, sprawdziły, czy opłaca się kupować, czy wytwarzać samemu, oraz oszacowały, jaki zysk osiąga ich dostawca. Zaleca też, by rozbić cenę na komponenty przy kupowaniu produktów złożonych, dostosować procedury zakupu do ważności transakcji, czy też by skoordynować procedury użytkowania sprzętu przez pracowników firmy. Na koniec autor podpowiada, jak osiągnąć pełne usprawnienie zakupów dzięki uruchomieniu 6-etapowego procesu optymalizacji.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz