Notowania

Marka przywództwa jako sposób budowania kuźni liderów

Jak to się dzieje, że niektóre firmy rozwijają kolejne pokolenia wybitnych menedżerów? Otóż zamiast pracować nad rozwojem zdolności jednostek, firmy te koncentrują się na budowaniu potencjału...

Podziel się
Dodaj komentarz

Jak to się dzieje, że niektóre firmy rozwijają kolejne pokolenia wybitnych menedżerów? Otóż zamiast pracować nad rozwojem zdolności jednostek, firmy te koncentrują się na budowaniu potencjału przywódczego w ogóle. Autorzy – współzałożyciele RBL Group, firmy świadczącej usługi doradcze z zakresu rozwoju przywództwa – nazywają to „marką przywództwa” (leadership brand).

Firmy o silnej marce przywództwa, doskonaląc swoich liderów, obierają strategię działania „z zewnątrz do środka”. Najpierw opracowują jasną deklarację pożądanego wizerunku wśród klientów, a następnie na tej podstawie określają cechy przywódcze niezbędne, aby go zbudować. Oddział Toyoty, zajmujący się produkcją Lexusa, w myśl sloganu: „Dążenie do doskonałości” wymaga od swoich liderów biegłości w zarządzaniu jakością. Strategia „z zewnątrz do środka” pomaga firmom budować wizerunek dobrze zarządzanych organizacji, których liderzy dotrzymują obietnic składanych klientom, a tym samym zyskują ich niesłabnące zaufanie.

Po zbadaniu 150 firm o dużym potencjale przywódczym autorzy odkryli, że wszystkie przestrzegają pięciu zasad. Po pierwsze, ich menedżerowie muszą opanować podstawy przywództwa, takie jak formułowanie strategii czy rozwój talentów. Po drugie, muszą liczyć się z wysokimi oczekiwaniami, jakie mają wobec organizacji jej zewnętrzni klienci, i starać się im sprostać. Po trzecie, do oceny liderów firmy włączają klientów. Po czwarte, muszą inwestować w programy rozwoju przywództwa, w które klienci będą bezpośrednio zaangażowani, a które pomogą menedżerom rozwinąć niezbędne umiejętności. I wreszcie po piąte, firmy powinny obserwować, jak postępuje budowanie „długiej ławki” rezerwowych menedżerów. Skutkiem tych działań jest trwałe zarządzanie, którego nie osłabią nawet zmiany personalne na wysokich stanowiskach.

Tagi: zachowania w organizacji i przywództwo, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz