Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:56

Mechanizm innowacji firmy Google: rozbiór na czynniki pierwsze

Nawet wśród firm internetowych Google wyróżnia się jako przedsiębiorstwo wyraźnie nastawione na osiągnięcie sukcesu przez szybkie wprowadzanie licznych innowacji. Większość działań firmy wyrasta z...

Podziel się
Dodaj komentarz

Nawet wśród firm internetowych Google wyróżnia się jako przedsiębiorstwo wyraźnie nastawione na osiągnięcie sukcesu przez szybkie wprowadzanie licznych innowacji. Większość działań firmy wyrasta z infrastruktury informatycznej, ale w Google technologia i strategia są nierozłączne i przenikają się nawzajem. Autorzy uważają, że Google zasługuje na tytuł spadkobiercy takich gigantów jak General Electric i IBM, jako wzór praktyki zarządzania w erze internetu.

Koncern Google wydał dotychczas miliardy dolarów na budowę platformy operacyjnej opartej na internecie i opracowanie własnej technologii, która umożliwia mu szybkie rozwijanie i wdrażanie nowych usług, własnych lub zaprojektowanych przez partnerów spółki. Jako właściciel i operator infrastruktury Google kontroluje ewolucję swojego innowacyjnego „ekosystemu” i zagarnia lwią część wytworzonej przez niego wartości. Ponieważ każda transakcja odbywa się za pośrednictwem platformy Google, firma ma doskonały, nieustanny wgląd w generowane, jako produkt uboczny, informacje. Ma też dostęp do nich. Jest więc w centrum wszystkich rodzących się strumieni przychodów.

Google może pochwalić się także przemyślaną strategią organizacyjną i kulturą, która sprawia, że przyciąga najbardziej utalentowanych ludzi, co zmusza pracowników do stałej kreatywności. Koncern wpisuje pracę nad innowacjami w zakres ich obowiązków, eliminuje utrudnienia w procesie opracowywania nowych produktów oraz rozwija upodobanie do porażki i chaosu.

O ile skopiowanie niektórych składników sukcesu Google jako innowatora byłoby bardzo trudne i kosztowne, o tyle inne można wprowadzić z powodzeniem w prawie każdym przedsiębiorstwie.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz