Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:53

Narzucanie tempa: jak konkurować na rynkach, które nie chcą stać w miejscu

Większość firm zmienia się pod wpływem zdarzeń, takich jak działania konkurentów, nowe technologie albo pojawienie się nowych wymagań klientów. Na stabilnych rynkach działanie pod wpływem zdarzeń jest...

Podziel się
Dodaj komentarz

Większość firm zmienia się pod wpływem zdarzeń, takich jak działania konkurentów, nowe technologie albo pojawienie się nowych wymagań klientów. Na stabilnych rynkach działanie pod wpływem zdarzeń jest dobrym sposobem radzenia sobie ze zmianą. Jednakże skuteczne firmy działające w mało stabilnych, silnie konkurencyjnych sektorach stosują inne podejście. Aktywnie wprowadzają zmiany w regularnych odstępach czasu. Autorki nazywają tę strategię narzucaniem tempa.

Podobnie jak metronom w utworze muzycznym, narzucanie tempa wyznacza rytm w biznesie. Dzięki niemu menedżerowie mogą synchronizować szybkość i natężenie swojej działalności. Na przykład 3M wymaga, żeby 30% jego przychodów każdego roku pochodziło z nowych wyrobów, Netscape mniej więcej co 6 miesięcy wprowadza nowy produkt, zaś Intel w przybliżeniu co 9 miesięcy otwiera nowy zakład produkcyjny. Narzucone tempo stwarza świadomość nieustępliwej konieczności dotrzymania terminów; prowadzi do skupiania indywidualnej i zbiorowej energii na wspólnych celach. Jego przewidywalność daje też ludziom poczucie sprawowania kontroli nad skądinąd chaotycznymi rynkami.

Autorki pokazują, w jaki sposób firmy – takie jak Banc One, Cisco Systems, Dell Computer, Emerson Electric, Gilette, Intel, Netscape, Shiseido i Sony – wdrażają dwa podstawowe elementy narzucania tempa. Pierwszym jest zarządzanie przemianami, na przykład przechodzenie od prac nad jednym nowym wyrobem do prac nad następnym. Drugim jest wyznaczenie odpowiedniego rytmu zmian. Firmy maszerujące w rytm narzuconego tempa nabierają rozpędu, a firmy, które skutecznie zarządzają przemianami, podtrzymują ten rozpęd bez gubienia ważnych taktów.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz