Notowania

strategia konkurencyjna
18.07.2011 09:51

Oburęczna firma

Menedżerowie muszą stale oglądać się za siebie – by zadbać o powstałe już produkty i procesy – i jednocześnie patrzeć wprzód – by przygotować się na nadejście innowacji, które...

Podziel się
Dodaj komentarz

Menedżerowie muszą stale oglądać się za siebie – by zadbać o powstałe już produkty i procesy – i jednocześnie patrzeć wprzód – by przygotować się na nadejście innowacji, które określą przyszłość.

Taka umysłowa gimnastyka jest być może jedną z najtrudniejszych umiejętności, jakie muszą opanować ludzie pełniący kierownicze funkcje. Wymaga bowiem poszukiwania nowych możliwości nawet w trakcie sumiennej pracy nad doskonaleniem dotychczasowych atutów. Nic więc dziwnego, że niewiele firm posiadło tę umiejętność. Jednak każdy, kto zajmuje się zawodowo biznesem, wie, że takie firmy istnieją. Na czym polega ich tajemnica?

Firmy, o których mowa, oddzielają nowe, poszukiwawcze komórki organizacyjne od tradycyjnych jednostek eksploatacyjnych. W wyniku takiego podejścia oba typy jednostek mogą korzystać z różnych procesów oraz posiadać różne struktury i kultury organizacyjne. Jednocześnie wszystkie te jednostki są ze sobą ściśle powiązane na wysokim szczeblu zarządzania. W oburęcznych firmach menedżerowie mogą przecierać szlaki dzięki radykalnym lub nawet „wywrotowym” innowacjom i dbać o unowocześnianie istniejących rozwiązań. Kapitalne znaczenie dla oburęcznych firm mają oburęczni menedżerowie. Łączą oni w sobie cechy nieustępliwych stróżów kosztów i wizjonerskich przedsiębiorców, a także zachowują obiektywizm potrzebny do wypracowania kompromisów.

Niemal każda firma powinna odradzać się poprzez tworzenie rewolucyjnych produktów i procesów, ale nie może tego robić kosztem dotychczasowej działalności. Budowanie oburęcznej firmy nie jest w żadnym wypadku zadaniem łatwym, ale sama jej struktura – łącząca podział organizacyjny ze zintegrowanym zarządzaniem na wysokim szczeblu decyzyjnym – nie jest trudna do zrozumienia. Jeśli tylko menedżerowie wykażą taką wolę, każda firma może stać się taką oburęczną strukturą.

Tagi: strategia konkurencyjna, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz