Notowania

finanse
18.07.2011 09:59

Optymalne podejście do dezinwestycji

Z badania przeprowadzonego przez firmę Bain & Company wynika, że w ostatnich 20 latach firmy, które podchodziły do dezinwestycji zdyscyplinowanie, zapewniały akcjonariuszom prawie dwukrotnie...

Podziel się
Dodaj komentarz

Z badania przeprowadzonego przez firmę Bain & Company wynika, że w ostatnich 20 latach firmy, które podchodziły do dezinwestycji zdyscyplinowanie, zapewniały akcjonariuszom prawie dwukrotnie wyższą wartość, niż wynosiła średnia. W swoim artykule partnerzy w Bain & Company wyłuszczają cztery nieskomplikowane zasady, których przestrzegają skuteczni dezinwestorzy.
Po pierwsze, mądrzy dezinwestorzy powołują zespoły zajmujące się wyłącznie dezinwestycjami. Zespoły te stale lustrują korporacyjne portfele biznesowe w poszukiwaniu kandydatur do dezinwestycji i nieustannie rozmyślają nad momentem i sposobem realizacji potencjalnej transakcji w kontekście maksymalizacji jej wartości. Po drugie, kandydatury do dezinwestycji wybierane są w sposób obiektywny. Zbyt wiele firm pośpiesznie wyprzedaje aktywa w czasach dekoniunktury, gdy proponowane ceny są niskie. Rozważni dezinwestorzy decydują się na sprzedaż tylko tych przedsięwzięć, które nie pasują do trzonu ich działalności
i nie są dla nich warte więcej niż dla jakiejkolwiek innej firmy. Po trzecie, skuteczni dezinwestorzy zastanawiają się nad konstrukcją transakcji i wyborem nabywcy równie uważnie, jak nad tym, które przedsięwzięcia należy sprzedać i kiedy. I starannie planują dezinwestycję. Po czwarte, najlepsi dezinwestorzy przedstawiają przekonującą argumentację odnośnie tego, w jaki sposób i jak szybko transakcja przyniesie wartość nabywcy. Pilnują, by pracownicy zbywanej jednostki mieli motywację, by pozostać na stanowiskach i nadać tej wartości realną postać.
Dzięki powyższym zasadom tak różne od siebie firmy, jak Textron, Weyerhaeuser, Ford, Groupe Danone i Roche, osiągnęły stan „gotowości do dezyinwestycji”, czyli ciągłą zdolność do sprzedaży aktywów we właściwym czasie i we właściwy sposób.

Tagi: finanse, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz