Notowania

biznes a rząd
18.07.2011 09:59

Podstawy biznesu u podstaw piramidy

Po dziesięciu latach od założenia firmy SKS Microfinance jej prezes Vikram Akula wyjaśnia, w jaki sposób zarabia pieniądze na najniższym poziomie piramidy gospodarczej, równocześnie podnosząc standard...

Podziel się
Dodaj komentarz

Po dziesięciu latach od założenia firmy SKS Microfinance jej prezes Vikram Akula wyjaśnia, w jaki sposób zarabia pieniądze na najniższym poziomie piramidy gospodarczej, równocześnie podnosząc standard życia najbiedniejszych ludzi. Jego firma udziela pożyczek małym firmom i świadczy inne usługi finansowe ubogim kobietom w Indiach. Baza jej klientów liczy obecnie ponad dwa miliony osób i co roku zwiększa się prawie trzykrotnie.

Akula uważa, że sukces jego firmy wynika z trzech poniższych zasad: (1) zastosuj podejście nastawione na zysk, aby otworzyć sobie drogę do kapitału komercyjnego; (2) zwiększaj wydajność przez standaryzowanie produktów, szkoleń i innych procesów; (3) używaj najnowszej technologii, żeby redukować koszty i eliminować błędy. To odzwierciedla nowe spojrzenie na konwencjonalny model mikrofinansowania: firma SKS nie tylko jest rentowna, ale stale zwiększa skalę działania, aby osiągnąć wzrost. Marże są minimalne, ale wolumen transakcji jest wręcz niewiarygodny – 160 tysięcy nowych klientów co miesiąc. Takie wyniki dają organizacji mocne argumenty przy współpracy z partnerami – ubezpieczycielami, dostawcami usług telekomunikacyjnych, producentami towarów konsumpcyjnych – których produkty są potrzebne klientkom firmy.

Ponieważ to właśnie biorące pożyczki kobiety są oczkiem w głowie firmy Akuli, od każdego inspektora kredytowego SKS wymaga się, aby działał w ich najlepszym interesie, nawet jeśli jest to sprzeczne z krótkoterminowym interesem firmy. W praktyce dla inspektorów oznacza to zarówno uciążliwe i długie dojazdy na spotkania z potencjalnymi klientkami w dogodnym dla nich terminie, jak i rozrysowywanie z nimi harmonogramów spłat patykiem na ziemi. Takie zaangażowanie buduje silną lojalność klientek, a jej rezultatem jest nie tylko poprawa losu ich rodzin, ale także wzrost firmy i zysków jej inwestorów.

Tagi: biznes a rząd, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz