Notowania

zarządzanie
18.07.2011 09:51

Pokonaj stres

Stres atakuje, stres się szerzy, stres zmniejsza zyski przedsiębiorstw. Badania przeprowadzone w 1999 roku wśród 46 tysięcy pracowników wykazały, że koszty leczenia stresu i związanych z nim depresji...

Podziel się
Dodaj komentarz

Stres atakuje, stres się szerzy, stres zmniejsza zyski przedsiębiorstw. Badania przeprowadzone w 1999 roku wśród 46 tysięcy pracowników wykazały, że koszty leczenia stresu i związanych z nim depresji są o 147% wyższe niż w przypadku innych chorób.

Czym właściwie jest stres? Powszechnie uważa się, że jest to reakcja organizmu na nieprzyjemne, groźne lub niepokojące sytuacje, na przykład zbliżającą się ocenę wyników pracy czy kontakty z aroganckimi współpracownikami. Kumulowany przez długi okres negatywny stres może wywołać depresję, patologiczną apatię, trwale zaburzyć funkcje narządów wewnętrznych, a nawet zabić. Kierownictwa wielu firm zdają sobie sprawę z negatywnych skutków skumulowanego stresu, toteż organizują dla swoich pracowników programy przeciwdziałania mu. Problem jednak w tym, że najbardziej potrzebujący pomocy często w ogóle jej nie szukają.

Od roku 1991 autorzy badają wpływ fizjologicznych skutków stresu na wydajność pracy, zarówno jednostek, jak i całych firm. Wiele czasu poświęcili na rozszyfrowanie mechanizmu stresu.W swoich pracach poszukują odpowiedzi na pytania: Jaki wpływ wywiera stres na umysł, serce i inne organy wewnętrzne człowieka? Jakie reakcje emocjonalne, psychiczne i fizjologiczne mogą mu skutecznie przeciwdziałać?

Współpraca z ponad 50 tysiącami szeregowych pracowników i menedżerów z więcej niż stu przedsiębiorstw pozwoliła autorom stwierdzić z całym przekonaniem, że panowania nad stresem można się nauczyć łatwiej, niż się sądzi. Na podstawie tych doświadczeń oraz naukowych badań medycznych opracowali więc zestaw narzędzi i technik za pomocą których każda firma może zredukować stres pracowników. Technikę pokonywania stresu przedstawili na przykładzie Nigela, menedżera wyższego szczebla, z którym kiedyś współpracowali.

Tagi: zarządzanie, akademia managera, Biblioteka Managera
Źródło:
Harvard Business Review Polska
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz